Інформація про відпустки чиновників - публічна інформація: роз'яснення експертки

25 Квітня 2023 00:00

Користувач платформи «Доступ до правди» Валерій Олександров звернувся до Державної служби з етнополітики та свободи совісті із запитом, що стосувався відпусток працівників структури.

Запитувач попросив надати перелік працівників, яким надавалися відпустки у період з березня 2022 по лютий 2023 року із зазначенням працівника, виду та тривалості відпустки.

Проте розпорядник відмовив у наданні цієї інформації, посилаючись на те, що «перелік працівників ДЕСС, яким надавалися відпустки у період з березня 2022 по лютий 2023 року із зазначенням працівника, виду та тривалості відпустки належить до персональних даних (відомостей про особисте життя). Крім того, згідно з частиною п’ятою статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації», а також частиною третьою статті 5 Закону України «Про захист персональних даних» запитувані Вами відомості не належать до інформації, доступ до якої не може бути обмежений».

Експертка з питань доступу до публічної інформації Тетяна Олексіюк вважає, що відмова розпорядника може бути визнана протиправною, виходячи з наступного:

«В першу чергу слід звернути увагу, що розпорядник публічної інформації не розуміє принципу відкритості інформації, закладеного у частині 2 статті 1 Закону України «Про доступ до публічної інформації»: «Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом». Тобто вся публічна інформація є відкритою, законом передбачені винятки, а не навпаки.

Розпорядники (суб'єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування), повинні надавати у відповідь на запит всю інформацію, яка є у нього «відображена і задокументована» (частина 1 статті 1 Закону України «Про доступ до публічної інформації»). Обмежувати доступ до інформації такі розпорядники можуть тільки в результаті застосування так званого «трискладового тесту», передбаченого частиною 2 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Ми вже неодноразово писали про порядок та правила застосування трискладового тесту, детальніше дивіться тут:

Трискладовий тест: як працює механізм, який не дозволяє засекретити важливу інформацію

Дружківська ВЦА вважає, що інформація про перелік вулиць громади загрожує нацбезпеці

Чи обмежено законодавством право на доступ до публічної інформації під час дії режиму воєнного стану?

Крім того, розпорядник повинен вказати, одну із законних підстав для відмови в доступі до інформації, чого не зроблено у даному випадку. Вичерпний перелік підстав для відмови у задоволенні інформаційного запиту передбачено в статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Також, розпорядник повинен встановити, до якого саме виду інформації з обмеженим доступом він відніс запитану інформацію. Законом таких видів передбачено лише три – конфіденційна, службова і таємна. Кожен із цих видів інформації з обмеженим доступом має свої правила та умови застосування і, знову ж таки, цей перелік є вичерпним. У нашому випадку розпорядник не вказав, до якого саме виду інформації з обмеженим доступом від відніс інформацію про надані відпустки, і це вже саме по собі є порушенням процедури.

Інформація, пов'язана із виконанням посадових обов'язків також є публічною, а, отже, відкритою за замовчуванням. З цього приводу Постанова Пленуму Вищого адміністративного суду України №10 від 29 вересня 2016 року «Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації» у пункті 5.8.зазначає: «(абзац 1) Згідно з частиною другою статті 5 Закону України № 2297-VI не є конфіденційною інформацією персональні дані, що стосуються здійснення особою, яка займає посаду, пов'язану з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування, посадових або службових повноважень…. (абзац 4) … суди повинні мати на увазі, що така інформація, зокрема, може міститися в наказах про відпустку чи відрядження, наказах про призначення чи звільнення особи…»

З огляду на ці обставини Тетяна Олексіюк радить оскаржити відмову до контролюючого органу (Уповноваженого ВРУ з прав людини) або до суду.

«Доступ до правди»