Порушення прав працівників ОМС

Доброго дня!

На підставі статей 1, 13, 19, 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року, які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, прошу надати наступну інформацію (наступні документи):

чи підлягають зняттю з військового обліку та/або призову на військову службу під час мобілізації відповідальні працівники з питань цивільного захисту органів місцевого самоврядування (військовозобов’язані) відповідно до нижченаведених норм законодавства.

Відповідно до абзацу 15, статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-ХІІ (зі змінами) не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані працівники органів військового управління (органів управління), військових частин (підрозділів), підприємств, установ та організацій Міністерства оборони України, Збройних Сил України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Національної поліції України, Бюро економічної безпеки України, Національного антикорупційного бюро України, Державного бюро розслідувань, Державної виконавчої служби України, Управління державної охорони України.

Відповідно до Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII (зі змінами):

- від виконання військового обов'язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом (стаття 5 цього Закону);
- військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів ведеться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина п’ята статті 33 цього Закону);
- взяттю на військовий облік військовозобов’язаних у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки підлягають звільнені зі служби поліцейські, особи начальницького та рядового складу Міністерства внутрішніх справ України, Державного бюро розслідувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту (крім осіб, прийнятих на службу цивільного захисту у порядку, визначеному Кодексом цивільного захисту України, до проходження строкової військової служби), Державної кримінально-виконавчої служби України, співробітники Служби судової охорони, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, особи, які мають спеціальні звання Бюро економічної безпеки України; (абзац п’ятий пункту два части першої статі 37 цього Закону);
- зняттю з військового обліку військовозобов’язаних у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки підлягають громадяни України, які прийняті на службу до Національної поліції України, Служби судової охорони, Державного бюро розслідувань, Бюро економічної безпеки України, органів і підрозділів цивільного захисту, Державної кримінально-виконавчої служби України (абзац третій пункту другого частини п’ятої статті 37 цього Закону).
Відповідно до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 № 1487:

органи військового управління (органи управління) надсилають у семиденний строк до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки витяги з наказів про прийняття (призов) на військову службу призовників, військовозобов’язаних та резервістів для виключення їх з військового обліку, а також список таких осіб (додаток 27 до Порядку) (пункт 65 цього Порядку);
для зняття з військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, яких прийнято на службу до Національної поліції, Служби судової охорони, Державного бюро розслідувань, БЕБ, органів і підрозділів служби цивільного захисту, Державної кримінально-виконавчої служби, особи, відповідальні за ведення військового обліку у зазначених органах, вилучають у призовників, військовозобов’язаних та резервістів військово-облікові документи, які надсилають у семиденний строк до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки за місцем перебування військовозобов’язаних та резервістів на військовому обліку разом із витягами з наказів про прийняття таких осіб на службу та двома примірниками списку (додаток 27) (пункт 66 цього Порядку);
відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, органи СБУ, підрозділи Служби зовнішньої розвідки в десятиденний строк з дня отримання військово-облікових документів, списків у двох примірниках та витягів із наказів про прийняття (призов) призовників, військовозобов’язаних та резервістів на військову службу або службу до органів, визначених у пункті 66 цього Порядку, проставляють у військово-облікових документах призовників, військовозобов’язаних та резервістів, а також у списках відмітки про зняття з військового обліку, надсилають військово-облікові документи з другими примірниками списків до державних органів, визначених у пункті 66 цього Порядку, органів військового управління (органів управління), військових частин, підрозділів інших військових формувань (пункт 67 цього Порядку).
Відповідно до Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 (зі змінами):

органи управління цивільного захисту - органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, виконавчі органи міських, районних у містах (у разі їх створення), селищних та сільських рад, керівні органи підприємств, установ та організацій, а також їх структурні підрозділи (посадові особи), призначені для здійснення безпосереднього керівництва діяльністю у сфері цивільного захисту відповідно до компетенції (пункт 311 частини один, статті 2 цього Кодексу);
цивільний захист забезпечується з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про національну безпеку України», суб’єктами, уповноваженими захищати населення, території, навколишнє природне середовище і майно, згідно з вимогами цього Кодексу - у мирний час, а також в особливий період - у межах реалізації заходів держави щодо оборони України (частина 1 статті 6);
суб’єктами забезпечення цивільного захисту є центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, суб’єкти господарювання, громадські організації (частина друга статті 6 цього Кодексу);
забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту здійснюється єдиною державною системою цивільного захисту, яка складається з функціональних і територіальних підсистем (частина перша статті 8 цього Кодексу);
положення про єдину державну систему цивільного захисту, типові положення про функціональну і територіальну підсистеми затверджуються Кабінетом Міністрів України (частина друга статті 8 цього Кодексу).
Відповідно до Положення про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.01.2014 № 11 (зі змінами):

у складі єдиної державної системи цивільного захисту функціонують постійно діючі органи управління цивільного захисту, координаційні органи, сили цивільного захисту функціональних і територіальних підсистем (пункт 9 цього Положення);
постійно діючими органами управління цивільного захисту, до повноважень яких належать питання організації та здійснення заходів цивільного захисту на місцевому рівні є районні, районні у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчі органи міських, селищних, сільських рад, підрозділи з питань цивільного захисту, які утворюються в їх складі, підрозділи територіальних органів ДСНС (абзац четвертий пункту 10 цього положення).

Відповідно до статті 1 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 № 2493-ІІІ (зі змінами) служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.

Абзацом шість статті 15 Закону України «Про оборону України» передбачено, що виконавчі органи сільських, селищних, міських рад у галузі оборонної роботи забезпечують організацію та участь у здійсненні на відповідній території заходів, пов'язаних з мобілізаційною підготовкою, територіальною обороною та цивільним захистом.

З повагою,

Віталій

Уповноважений Верховної Ради України з прав людини

1 Attachment