Як поскаржитись Омбудсману

2 Листопада 2021 14:04

Якщо розпорядник проігнорував ваш запит або надіслав «відписку» чи надав неповну відповідь, закон «Про доступ до публічної інформації» передбачає три варіанти оскарження: до керівника розпорядника, до суду або до Уповноваженого з прав людини.

Уповноважений з прав людини, або Омбудсман, є головним наглядовим органом у сфері доступу до інформації. Плюсом такого виду оскарження є його простота: подати скаргу можна, не встаючи з-за комп'ютера, до того ж, вона не вимагає оплат, як приміром, судовий збір. Мінусом: оскарження може тривати кілька місяців, адже скарга є різновидом звернення громадян, першу реакцію  наприклад, що її прийнято розгляду, ви отримаєте не раніше ніж через місяць. А далі – невідомо, залежно від того, як рухатиметься розгляд. 

Читайте також: Чому Офіс Омбудсмана судиться з директоркою миколаївської лікарні? Як не варто поводитися розпорядникам

Уповноважений може відкрити провадження за зверненням, скласти адміністративний протокол про порушення ваших прав і скерувати його до суду.

У такому разі на порушників очікує адміністративний штраф.

Також Омбудсман може надати припис і зобов’язати порушника відреагувати на ваш запит.     

Надіслати е-звернення на офіційний мейл hotline@ombudsman.gov.ua

Електронне звернення є різновидом письмового звернення, тому до нього висуваються вимоги статті 5 Закону України «Про звернення громадян».

Отже, в електронному зверненні зазначають:

·        прізвище, ім’я, по батькові громадянина;

·        місце проживання,

·        викладено суть порушеного права, 

·         електронну адресу, на яку надсилати відповідь.

Формально таке звернення має бути підписане від руки і скановане/сфотографоване. Проте в Офісі Омбудсмана не прискіпуються до дрібниць, а сповідують людяний підхід до заявників. Тому скаргу можна подати у формі звичайного електронного листа із зазначенням усіх тих моментів, які ми перелічили.

До файлу звернення обов’язково треба додати текст запиту і відповідь розпорядника, яку ви оскаржуєте. Якщо такої відповіді немає – то вказати на цей факт у заяві.

Також ви можете надіслати таку скаргу поштою на адресу: 01008, м. Київ-08, вул. Інститутська, 21/8. У такому разі не забудьте підписати таку скаргу.

 Звернутись до регіонального представника у вашому регіоні.

Обрати релевантного представника Омбудсмана за тематикою або регіоном на сайті Уповноваженого з прав людини.

Або ж ви можете фізично завітати у представництво Омбудсмана у вашій області, поспілкуватись, отримати консультацію – і написати звернення там.  Тут зазначені стаціонарні та мобільні номери телефонів, мейли, графік прийому громадян. Тож за таких умов ви будете на звязку з представником Офісу Омбудсмана, який прийме ваше звернення.

Скористатись конструктором для скарг Омбудсману, розробленим ініціативою OpenUp.  

Оскільки дана ініціатива скерована на захист доступу до відкритих даних, то й конструктор передовсім розроблявся заради скарг на порушення права доступу до наборів відкритих даних.

 

Тож, щоб подати скаргу, треба заповнити у формі поля ваших контактних даних, зазначити дату подачі запиту, розпорядника та запитуваний набір даних. Крім того, потрібно описати суть скарги:

·        Обрати була відповідь відсутня чи неправомірна відмова

·        Зазначити особливі обставини запиту (суспільний інтерес, що позиваєтесь і до суду, що запит надісланий е-поштою тощо).

·        Прикріпити додатки (це може бути переписка з розпорядником, аудіозапис розмови з ним, відповідь-відмова тощо).

·        Зберігаєте і надсилаєте скаргу. 

«Вам необхідно надіслати цю скаргу на електронну пошту Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. Відповідно до статті 20 Закону України «Про звернення громадян» звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів», – вказують в OpenUp.

 

«Доступ до правди»