Відкриті дані: таємнича інформація про тарифи

6 Грудня 2021 13:46

Забезпечення доступу до відкритих даних передбачено постановою Кабінету Міністрів України № 835, чинною від 21 жовтня 2015 року. Згідно з законодавством, розпорядники мають оприлюднювати публічну інформацію у форматі відкритих даних. Переліки даних, що належать до сфери відповідальності ОМС включають різноманітну інформацію — від об’єктів комунальної власності до місць знаходження зарядних станцій для електронного транспорту.

Інформація про формування тарифів на комунальні послуги є тим набором відкритих даних, який чиновники оприлюднюють найбільш неохоче. Чи то тому, що сформовані тарифи не прозоро, чи тому, що є в тарифі корупційна складова, чи треті якісь причини спонукають чиновників, що завідують комунальною сферою бути настільки закритими.

Публікація інформації про тарифи на комунальні послуги, що затверджуються органами місцевого самоврядування, також передбачена Постановою № 835. Про оприлюднення даних щодо розміру та порядку формування тарифів йдеться й у Законі України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення». 

Однак не всі українські міста дотримуються законодавчих гарантій щодо публікації інформації про розмір та порядок формування тарифів, стверджують аналітикипрограми «Transparent cities/Прозорі міста», яка досліджує прозорість та підзвітність найбільших міст України. 

Зі 100 міст Рейтингу прозорості, у 2020 році жодне не оприлюднило інформацію про структуру й розмір тарифу для усіх наявних у місті комерційних комунальних підприємств. Водночас 96 міст або оприлюднили інформацію не для всіх КП, або вказали розмір тарифів без порядку їх формування. 

А ми нагадаємо, навіщо нам ці дані. В структурі тарифу є багато складових – транспортування, модернізація мереж, вартість палива, оплата праці працівників КП тощо. І от якщо закладена вартість палива виявиться у тарифі умовного Іванівська вищою вдвічі, ніж середньоринкова – виникнуть питання. Якщо в тарифі буде закладена певна сума на модернізацію мереж, а перед тим усі читали радісну звістку, що ЄБРР профінансував модернізацію мереж кількома мільйонами чи мільярдами – буде очевидно, що хтось хоче отримати кошти двічі.

Тому вимагайте публікації відкритих даних про тарифи і пишіть запити, аби вам надали цю інформацію. Не дайте себе надурити, не платіть двічі.

Читайте також: Відкриті дані: отримуємо інформацію про плани територій

І нагадуємо: якщо ви стикаєтеся з проблемою відсутності необхідної інформації на сайті ОМС, оскаржуйте це.

Порушення Закону України «Про доступ до публічної інформації» тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від 25 до 50 неоподатко­вуваних мінімумів доходів громадян (від 425 до 850 гривень). У випадку недотримання права на інформацію необхідно звертатися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, щоб відповідальні працівники Омбудсмана склали адміністративні протоколи щодо порушників.

Зразок скарги до офісу Уповноваженого можна знайти за посиланням.

«Доступ до правди»