Комітет не врахував пропозиції громадськості в проєкті закону про СБУ

24 Вересня 2021 18:00

Комітет Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки розглянув текст законопроєкту «Про Службу безпеки України» і рекомендував його до ухвалення у сесійній залі. Жодне із зауважень громадськості та Офісу Омбудсмана комітет не врахував.

Нагадаємо, низка громадських організацій 21 вересня 2021 року звернулась із правками та пропозиціями до тексту законопроєкту про внесення змін до Закону України «Про Службу безпеки України» щодо удосконалення організаційно-правових засад діяльності Служби безпеки України. 

«Ми звертаємо увагу на істотні ризики конституційним правам людини і громадянина на інформацію та повагу до приватного життя, що містяться у проаналізованій редакції законопроєкту, та закликаємо народних депутатів розглянути та врахувати пропозиції щодо їх усунення», – зазначили у зверненні громадські організації-підписанти.

Зокрема експерти висловили побоювання, що законопроєкт позбавляє громадян права на доступ до інформації, що становить предмет суспільного інтересу.

Як відзначають громадські експерти, стаття 17 законопроєкту встановлює, що вся інформація про оперативно-службову діяльність не підлягає оприлюдненню і наданню на запити відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». При цьому, до оперативно-службової діяльності СБУ належить вся інформація про реалізацію повноважень СБУ - не лише, пов’язана із поєднанням негласних, але і гласних методів.

Зазначена «особливість» не лише не відповідає законодавству про доступ до інформації - така широка автоматична заборона суперечить статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка вимагає забезпечувати пропорційність та обґрунтованість обмеження у кожному окремому випадку. Наприклад, якщо суспільний інтерес в такій інформації переважає шкоду від її оприлюднення. Запропонована у проєкті норма фактично позбавляє громадян права вільно збирати інформацію через подання запитів, що гарантується статтею 34 Конституції України.

Подібна загальна заборона, при цьому, не є необхідною. Чинний Закон України «Про доступ до публічної інформації», а також Закон України «Про державну таємницю» містять достатньо норм, які дозволяють СБУ обмежувати доступ до інформації, розкриття якої може зашкодити реалізації легітимних цілей національної безпеки. Така інформація може бути віднесена до таємної або службової інформації. Разом з тим, якщо суспільний інтерес переважає можливу шкоду від поширення даних, інформація має розкриватись. Наприклад, якщо йдеться про випадки зловживань чи порушення прав людини при здійсненні оперативно-службової діяльності. Такий підхід є збалансованим та дозволяє належним чином забезпечити секретність діяльності спецслужби з дотриманням прав людини.

 

Щодо доступу до інформації експерти висловили такі пропозиції. 

По-перше, доповнити частину 6 статті 15, яка нині формулюється так:

Зазначена у частині першій цієї статті інформація, а також інформація, пов’язана з оперативно-службовою діяльністю Служби безпеки України, не надається та не оприлюднюється, якщо існують обґрунтовані підстави вважати, що її надання або оприлюднення створить реальні чи потенційні загрози державній безпеці України, життю чи здоров'ю людини. Голова Служби безпеки України, його заступники або уповноважені керівники можуть відмовити в наданні такої інформації та/або її оприлюдненні, якщо таке надання або оприлюднення створює загрози власній безпеці та безпеці оперативно-службової діяльності Служби безпеки України. 

До цього формулювання експерти пропонують додати речення: “Положення абзацу першого цієї частини не може застосовуватися до інформації, що містить відомості, доступ до яких не може бути обмежено відповідно до законів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України”

По-друге, частину 4 статті 67, яка у редакції проєкту до другого читання передбачає, що «Обмеження доступу до інформації про діяльність Служби безпеки України здійснюється відповідно до Закону України “Про доступ до публічної інформації" з урахуванням особливостей, визначених цим Законом», 

викласти у такій редакції:

Обмеження доступу до інформації про діяльність Служби безпеки України здійснюється відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Читайте також: Законопроект про СБУ містить небезпечні обмеження доступу до публічної інформації

Звернення до комітетів підписали Лабораторія цифрової безпеки, Українська Гельсінська спілка з прав людини, Платформа прав людини, Харківська правозахисна група, Центр з доступу до інформації, Міждисциплінарний науково-освітній центр протидії корупції в Україні (ACREC).

Засідання профільного комітету відбулось 22 вересня 2021 року. В підсумку комітет рекомендував законопроєкт № 3196-д до розгляду у парламенті. Жодна із пропозицій громадськості не була врахована.

Окремо із зауваженнями та пропозиціями правок до зазначеного законопроєкту звертався Офіс Омбудсмана. Ці правки також не були взяті до уваги профільним комітетом.

 

 «Доступ до правди»