У законопроекті № 3196-д «Про Службу безпеки України» з'явилась нова підстава для відмови у доступі до публічної інформації: голова Служби безпеки України, його заступники або уповноважені керівники можуть відмовити в наданні інформації про Службу безпеки України та її оперативно-службову діяльність та/або її оприлюдненні, якщо він обґрунтовано вважає, що таке надання або оприлюднення створює загрози власній безпеці та безпеці оперативно-службової діяльності Служби безпеки України (стаття 15 ч.5).
Нагадаємо, що єдиною підставою для відмови в наданні публічної інформації, згідно з законом України «Про доступ до публічної інформації», є трискладовий тест, тобто аргументи розпорядника, які пояснюють запитувачеві логіку балансування шкоди від оприлюднення інформації й користі від її засекречення.
На думку Оксани Нестеренко, медіаекспертки, керівниці Міждисциплінарного науково-освітнього центру протидії корупції в Україні, викладачки НаУКМА, загрозу доступу несуть і інші положення закону про СБУ – зокрема ст. 47, 60, 66.
«Поданий законопроект порушує принципи: 1) підзвітності та прозорості роботи СБУ; 2) підконтрольності роботи СБУ суспільству; 3) балансу між відкритістю роботи СБУ та обмеження в доступі до інформації про діяльність СБУ в бік повної закритості і непрозорості. І відповідно порушення вище зазначених принципів суттєво підвищує корупціогенні фактори зазначеного законопроекту. Як результат, у разі ухвалення відповідного законопроекту корупційні ризики в діяльності СБУ будуть зростати, зокрема і зростання ризиків, що керівництво СБУ буде залучено до політичної корупції», – вважає Оксана Нестеренко.
Експертка переконана, що обмеження доступу до інформації про діяльність Служби безпеки України уже й так встановлюються ст. 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» і не потребують інших обмежень.
Натомість спроби обмежити доступ до інформації про співробітників СБУ може призвести до втаємничення не лише чутливої інформації про всіх співробітників СБУ включно з керівництвом, яка дійсно повинна мати статус інформації з обмеженим доступом, але й суспільно необхідної інформації такої, як про майновий стан, нерухомість, зробить неможливим здійснення фінансового моніторингу та відкритості інформації про статки таких осіб, інформації про отримання у власність таких осіб державної майна.
«Доступ до правди»