Чи мають недержавні організації відповідати на запит?

26 Липня 2023 00:00

Про те, як регламентується питання доступу для недержавних організації, під час онлайн-зустрічі, організованої ГО «Платформа прав людини», розповів медіаюрист та адвокат Микола Гринишак

Передусім для недержавних організацій нема окремих норм чи законодавства, які б регулювали їхній доступ до інформації. Базовий закон – «Про доступ до публічної інформації», важливий також і закон «Про звернення».

Недержавні організації як запитувач

Якщо розглядати недержавні організації, як тих, хто хоче отримати інформацію, то на поміч нам приходить закон «Про доступ до публічної інформації», який визначає, що «Суб'єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є, зокрема, запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об'єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб'єктів владних повноважень». Тобто можна писати запит від імені організації, і зовсім не обов’язково, аби діяльність організації хоч якимось чином стосувалась тематики запиту. Причину свого інтересу обґрунтовувати не потрібно.

 Зі зверненням, (в порядку, який передбачений Законом України «Про звернення громадян»), організація звернутись не може, бо звернення можуть подавати лише фізичні особи. Тому Микола Гринишак радить у випадку, якщо є потреба подати звернення, робити це через конкретного представника організації. 

Недержавні організації як розпорядник

Ст. 12 Закону України «Про доступ до публічної інформації» визначає, що розпорядниками можуть бути юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів.

«Це означає, що недержавна організація може бути розпорядником інформації, якщо вона фінансується з бюджету громади чи державного. Або якщо вона користується комунальним чи державним майном. Але розпорядником інформації вона є лише в цій частині», - каже Микола Гринишак.

Він зауважує, що є ще один випадок, коли недержавні організації мають відповідати на запити. 

«Можна звертатись із запитом і до недержавних організацій, якщо вони володіють суспільно важливою інформацією. Але тоді дуже бажано обґрунтувати в запиті, чому ця ГО володіє і розпоряджається цією інформацією, і чому ця інформація така важлива», - каже Микола Гринишак. 

Читайте також: Національний олімпійський комітет відмовляється розповідати, хто входить до його керівного складу

Микола Гринишак також додає, що, відповідно до Закону України «Про звернення громадян», недержавні організації зобов’язані реагувати на звернення. 

Це регламентує стаття 11 Закону: «Одержані об'єднаннями громадян звернення із зауваженнями і пропозиціями щодо їх діяльності розглядаються цими об'єднаннями та їх органами відповідно до статутів об'єднань, а заяви і скарги на ущемлення чи порушення ними прав громадян – згідно з цим Законом».

«Доступ до правди»

 

Публікація створена в межах проєкту «Свобода слова під час війни у питаннях і відповідях» за підтримки Freedom House Ukraine. Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково збігається з позицією Freedom House Ukraine