«Надайте юридичну адресу Держави Україна»: хто і як працює із запитами в Кабміні

19 Травня 2017 12:45

Запитами на публічну інформацію у Секретаріаті Кабінету Міністрів займається Управління забезпечення доступу до публічної інформації Департаменту інформації та комунікації з громадськістю Кабінету міністрів України.

З часу прийняття ЗУ «Про доступ до публічної інформації», тобто від 2011 року, тут опрацювали понад 16 тисяч запитів.

 

Із запитами працюють п’ятеро

Управління, що працює із запитами, займає кілька приміщень на першому поверсі.

У кабінеті Роксолани Стадник, керівника управління забезпечення доступу до публічної інформації багато рослин: фіалки та орхідеї, у фіолетовій вазі – котики. На стінах – картини на склі, які створює одна із працівниць управління Тетяна Рачковська.

«У нас працюють дуже творчі люди», – розповідає пані Роксолана.

 

Роксолана Стадник

 

А ще каже, що майже ніколи не завершує робочий день о 18:00 – забагато роботи. Часто доводиться працювати і до 9-ї вечора.

Усього в Управлінні забезпечення доступу до публічної інформації працює п’ятеро людей разом із керівником управління. Заробітна плата начальника становить 8910 гривень, завідувачів секторами, яких двоє  – 7 040 у кожного, референта – 7 139, головних спеціалістів, яких також двоє – по 6 490 гривень.

Кожен працівник Управління опрацьовує в середньому 75-85 запитів щомісяця.

Минулого року тут опрацювали 3 922 запити на інформацію. 1597 запитів надіслали належним розпорядникам інформації з одночасним роз’ясненням та повідомленнями запитувачів.

В управлінні кажуть, що намагаються сприяти становленню «пасивного доступу» – коли вся інформація стане доступною у відкритих джерелах. Таким чином кількість запитів буде зменшуватися, і працівники доступу зможуть іти з роботи вчасно. Але поки що, зважаючи навіть на всю опубліковану інформацію, запитувачі часто просять інформацію, яку можна знайти на офіційному сайті.

Разом з тим, управлінням разом із експертами, представниками громадянського суспільства організовуються семінари, круглі столи, конференції у тому числі  у регіонах.

 

Яка публічна інформація є у Секретаріаті Кабінету міністрів?

Кабінет міністрів – це колегіальний орган. До нього належать  усі ЦОВВ, тобто центральні органи виконавчої влади. Засідання уряду зазвичай відбуваються раз на тиждень і вся інформація (рішення, постанови, розпорядження, протоколи засідань) є публічною і перебуває у Секретаріаті. Порядки денні засідань уряду розміщуються на Урядовому порталі.

Секретаріат надає на запити інформацію про доручення прем’єр-міністра та віце-прем’єр-міністрів, надсилає копії протоколів засідань та іншу інформацію, яка не є з обмеженим доступом.

Кожне міністерство володіє власними внутрішніми наказами, які запитувати потрібно безпосередньо у них. Тому якщо ви запитаєте в Секретаріаті, наприклад, скільки є бібліотек у ЦОВВ, то у відповідь отримаєте, що ваш запит переслано належним розпорядникам – тобто розіслано по всій системі ЦОВВ. Кожне міністерство є розпорядником інформації у частині витрачання бюджетних коштів,

Найчастіше запитувачі просять інформацію про зарплату прем’єр-міністра та міністрів, автомобільний парк, дані про радників усіх членів Уряду.

У 2016 році надійшло близько 11 запитів про заробітну плату Гройсмана та близько 10 запитів про авто, що є на балансі Господарсько-фінансового Департаменту Секретаріату. Запитувачі – в основному журналісти.

Для зручності Секретаріат надає інформацію про зарплату прем’єра та заступників у розрізі нарахувань, премій та податків. Створили також базу усіх штатних і позаштатних радників міністрів.

 

Тетяна Рачковська

 

Декларації усіх працівників Кабміну розміщено на офіційному сайті. Зважаючи на це, у запитах декларації майже не просять. Власне, ось це і є втілення тої концепції «пасивного доступу», яку намагається втілити Роксолана Стадник.

 

Запити на Грушевського та в Музейному провулку

Подати запит до Секретаріату можна особисто у Кабміні у шостому під’їзді на першому поверсі у кабінеті 202А. Тут можна знайти спеціальний стенд із формами для запиту і віддати його у віконечко приймання кореспонденції, адресованої Кабінету міністрів України. Працює вона з понеділка по четвер з 9.00 до 17.00 з перервою о 13.00-13.45 та у п’ятницю з 9.00 до 15.45 з перервою о 13.00-13.45.

Але є ще одна приймальня Кабміну, у Музейному провулку, 12, де запитувачі можуть за попередньою домовленістю прийти й ознайомитися з потрібною інформацією. Тут також можна подати запит.

На другому поверсі приймальні облаштовано кабінет із робочим місцем: комп’ютер, телефон, факс, принтер. На столі – форми для запитів та брошура з детальним поясненням про різницю між запитами та зверненнями громадян, яку розробили в управлінні забезпечення доступу до публічної інформації.

 

 

Юлія Козубай

 

Юлія Козубай, яка вже півроку працює референтом сектору опрацювання запитів, розповідає, що ознайомитися із документами особисто до приймальні люди приходять не часто. Проте ще є ті, хто надсилає запити факсом. Із понад 16 000 запитів за всі шість років дії закону, таких було 102. У квітні 2017-го факсом подали аж один запит.

 

 

 

У Секретаріаті часто просять завірені копії документів, постанов та розпоряджень. Працівники припускають, що вони потрібні людям для судових справ. Трапляється, що навіть просять акти 50-60-х років – частина з них зберігається у Кабінеті міністрів.

 

Незвичні запити та найпоширеніші питання

Роксолана Стадник запевняє, що пам’ятає кожен запит – якщо не прізвище запитувача, то інформацію, яку він просив. Каже, що чогось дуже незвичного люди у Секретаріаті не просять.

На сайті є окремий розділ із найбільш запитуваними документами, де можна знайти деякі постанови та накази.

Серед найнезвичніших запитів у Секретріаті запам’ятали такі:

·                    Надати інформацію щодо термінів зберігання технічної документації автопричепів до легкових автомобілів і документів про реалізацію до торговельних організацій;

·                    Надати юридичну адресу Держави Україна;

·                    Надати інформацію, чому не випускалися земельні бони у 1992 році;

·                    Надати інформацію щодо чисельності зубрів на території Хмельницької області станом на дату подачі запиту;

·                    Надати інформацію, чи є тотожними посада міністра економічного розвитку і торгівлі і Першого віце-прем'єр-міністра України – Міністра економічного розвитку?

·                    Надати документ, що підтверджує родинні зв'язки запитувача з троюрідною тіткою.

Роксолана Стадник переконує, що й на такі запити доводиться відповідати, адже кожен запитувач намагається таким чином вирішити якісь власні потреби. Ще зазначає, що кожен запит сприймає серйозно. Одразу й згадує запити, які надсилали нещодавно журналісти «Доступу до правди».

 

Що можна знайти на сайті Секретаріату?

На офіційному сайті розміщено інформацію про те, як можна подати запит: електронною або звичайною поштою, зателефонувати, або прийти особисто. Є той же номер факсу.

На сайті є помісячні звіти, а також є звіт про роботу із публічно інформацією з травня 2011 по березень 2017 року.

Проте головне: на сайті Кабміну є детальна інформація щодо результатів про роботу органів виконавчої влади (проаналізоване кожне міністерство, державний орган, канали надходження, види інформації, категорії запитувачів та кількість відмов у задоволенні запитів.

Також є база публічної інформації, де можна шукати усі кабмінівські документи, інформація про організацію роботи та відео про роботу Управління.

 

У різних міністерствах доступ різний

Кабінет керівника Департаменту розташований на сьомому поверсі. На столі у Дмитра Столярчука, який його очолює, кілька інформаційно-ділових журналів. Керівник Департаменту інформації та комунікації з громадськістю Кабінету міністрів України запевняє, що у Секретаріаті Кабміну з публічною інформацією все гаразд.

Дмитро Столярчук розповідає, що хоча закон про доступ один, але люди, які його виконують – все ж різні. А кадри, як відомо, вирішують все.

 

 Дмитро Столярчук

 

«Ми започаткували урядову комунікаційну стратегію «Єдиний голос» в рамках якої координуємо зусилля комунікаційних підрозділів міністерств. Обговорюємо кращі вправи і кейси, аби залучити всіх до спільної роботи. У кожному міністерстві працюють різні фахівці і їхній рівень кваліфікації різний.  Тому така неузгодженість ще певний час буде продовжуватися, але ми наполегливо впроваджуємо уніфікований підхід в роботі», – каже Дмитро Столярчук.

А ще керівник департаменту сподівається, що в результаті такої роботи  працівники по роботі із запитами стануть «креативним класом».

 

Хто скаржиться на Кабмін?

Щодо порушення права на доступ у секретаріаті Кабміну в 2016 році громадяни написали дві скарги до Уповноваженого ВРУ з прав людини. У КМУ ці випадки описано так:

1) особа  звернулась із запитом на отримання інформації про надання згоди Кабінету міністрів на використання землі Національного історико-культурного заповідника «Кам'янець». Скаржилися, що відповідь на запит направлено з порушенням строку.

2) особа  звернувся стосовно порушення Міністерством освіти і науки ЗУ «Про доступ до публічної інформації», у зв’язку з тим, що запит цієї людини д міністерства не надходив.

Після того, як Секретаріат надав Офісу Уповноваженого ВРУ з прав людини свої пояснення, адміністративних протоколів складено не було.

Щодо звернень до суду, то у 2016 запитувачі подали 3 позови, з них 2 – відмовлено у задоволенні, 1 – залишено без розгляду і повернуто позивачу за неправильно оформлену апеляційну скаргу.

О дев’ятій вечора того ж дня пані Роксолана присилає лінк на пост у Фейсбуці про наш візит до Кабміну. Вона знову затрималася на роботі до пізнього вечора.

 

Наталія Патрікєєва, «Доступ до правди»

 

 

Проект "Хто відповідає на запити?"