Щодо причин присвоєння грифу «Для службового користування» Наказу Міністерства доходів і зборів України від 24.07.2013 року № 301/ДСК «Про аналіз діяльності кластерних груп суб’єктів господарювання»

Володимир БОГАТИР

Доброго дня!

Користуючись нагодою, висловлюю Вам свою глибоку повагу та звертаюсь до Вас з приводу наступного.

Міністерство юстиції України — є центральним органом виконавчої влади та головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику. Міністерство юстиції України, на виконання покладених на нього функцій та завдань, має право здійснювати дії для їхньої реалізації, зокрема:

- проводити правову експертизу проектів законів, інших нормативно-правових актів, які подаються на розгляд Кабінету Міністрів України, а також тих, що вносяться останнім до Верховної Ради України;
- здійснювати державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, акти яких, відповідно до законодавства, підлягають державній реєстрації;
- здійснювати експертизу проектів нормативно-правових актів та актів, що підлягають державній реєстрації, на відповідність положенням Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практиці Європейського Суду з прав людини.

На державну реєстрацію подаються нормативно-правові акти, прийняті уповноваженими на це суб’єктами нормотворення у визначеній законодавством формі та за встановленою законодавством процедурою, що містять норми права, мають неперсоніфікований характер і розраховані на неодноразове застосування, незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені певним часом) та характеру відомостей, що в них містяться, у тому числі з грифами «Для службового користування», «Особливої важливості», «Цілком таємно», «Таємно» та іншими, а також прийняті в порядку експерименту.

Державна реєстрація нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю, які виступають суб’єктами нормотворення, здійснюється відповідно до Указу Президента України від 3 жовтня 1992 р. № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади».

Порядок подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію здійснюється відповідно до Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Міністра юстиції України від 12.04.2005 № 34/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.04.2005 за № 381/10661.

Реєстр кластерних груп суб’єктів господарювання формується на підставі Наказу Міністерства доходів і зборів України від 24.07.2013 року № 301/ДСК (для службового користування) «Про аналіз діяльності кластерних груп суб’єктів господарювання». Згідно даних оприлюднених Державною податковою службою України до Реєстру кластерних груп суб’єктів господарювання на 2021 рік включено 73 платники, що входять до складу 22-х груп. За 2020 рік такими платниками отримано доходу у сумі 3,2 млрд. гривень та нараховано податку на прибуток понад 26 млн. гривень, тобто податкове навантаження на отримані прибутки склало 0,8%.Найбільше наростили надходження податків та платежів до бюджету платники таких кластерних груп, як: Group DF (130,3%), UkrLandFarming (105,1%), Рошен (111,5%), УкрАВТО (107,7%), VS Energy (118,4%), Кернел (140,6%), Burisma Group (219,7%) та ін.

Відповідно до частини 2 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації», обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог:

1) виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя;
2) розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;
3) шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.

Отже, наявність грифу «Для службового користування» у Наказу Міністерства доходів і зборів України від 24.07.2013 року № 301/ДСК «Про аналіз діяльності кластерних груп суб’єктів господарювання» — не відповідає вищезазначеним критеріям.

Проведення аналізу діяльності учасників кластерних груп суб’єктів господарювання, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті, визначення ризиків і проблемних питань щодо розрахунків з бюджетом учасників таких груп та підприємств державного сектору економіки — є предметом широкої суспільної дискусії та стала темою чисельних публікацій в засобах масової інформації і викликало нагальну необхідність звернутись з цим запитом.

✯ ✯ ✯

Відповідно, до статті 19 Загальної декларації прав людини, прийнятої і проголошеної резолюцією 217 A (III) Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 року та статті 10 Конвенції з прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожна людина має право безперешкодно шукати, одержувати і поширювати інформацію та ідеї будь-якими засобами і незалежно від державних кордонів.

Керуючись правом на доступ до офіційних документів визначеним Конвенцією Ради Європи про доступ до офіційних документів (Конвенція Тромсе), ратифікованої Законом України № 631-IX від 20.05.2020 року, яка надає право кожному, без дискримінації за будь-якою ознакою, на доступ, за вимогою, до офіційних документів, що знаходяться в розпорядженні державних органів. Під поняттям «офіційні документи» розуміється будь-яка інформація, записана в будь-якій формі, складена або отримана, та яка перебуває у розпорядженні державних органів.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтею 68 Конституції України передбачено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Згідно до статті 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

На підставі статті 34 Конституції України та статті 5 Закону України «Про інформацію» кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.

Згідно зі статтею 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації» доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію, при цьому відповідно до статті 19 цього самого закону запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію, незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.

Звертаю увагу на те, що згідно з пунктом 3 статті 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов’язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. А згідно з частиною 7 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.

✯ ✯ ✯

На підставі наведеного та керуючись статтями 19, 34, 40, 68 Конституції України, статей 5, 9, 28, 29, 32, 33 Закону України «Про інформацію», статтями 1, 3, 4, 5, 6, 13, 19, 20, 24 Закону України «Про доступ до публічної інформації», які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, —

ПРОШУ:

(1) Надати інформацію чи здійснювалась Міністерством юстиції України юридична експертиза та реєстрація Наказу Міністерства доходів і зборів України від 24.07.2013 року № 301/ДСК (для службового користування) «Про аналіз діяльності кластерних груп суб’єктів господарювання».

(2) У разі проведення Міністерством юстиції України юридичної експертизи Наказу Міністерства доходів і зборів України від 24.07.2013 року № 301/ДСК (для службового користування) «Про аналіз діяльності кластерних груп суб’єктів господарювання надати скан-копію такого висновку.

(3) Надати інформацію про причини присвоєння грифу «Для службового користування» Наказу Міністерства доходів і зборів України від 24.07.2013 року № 301/ДСК «Про аналіз діяльності кластерних груп суб’єктів господарювання»

З повагою,

Володимир БОГАТИР

Міністерство юстиції України

1 Attachment