Щодо надання оцінки Верховною Радою України Рішенню Конституційного Суду України № 20-рп/2010 та наданню доручень в зв'язку з цим Генеральній прокуратурі України

Володимир БОГАТИР

Доброго дня!

21 лютого 2014 року Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про відновлення дії окремих положень Конституції України» за підписом Виконуючого обов'язки Президента України, Голови Верховної Ради України Турчинова О.В. Прийнятим законом було відновлено дію окремих положень Конституції України зі змінами внесеними законом України від 8 грудня 2004 року
№ 2222-IV.

При прийнятті Закону України «Про відновлення дії окремих положень Конституції України» від 21 лютого 2014 року було порушено порядок внесення відповідних змін до Основного закону. Оскільки статтею 154 Конституції України передбачено, що законопроект про внесення змін до Конституції України може бути поданий до Верховної Ради України Президентом України або не менш як третиною народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України. Незважаючи на це, ініціаторами законопроекту виступили лише три народны депутати (Яценюк Арсеній Петрович, Кличко Віталій Володимирович, Тягнибок Андрій Ярославович).

Відповідно до положень статті 112 Конституції України у редакції, що діяла на момент прийняття Закон України «Про відновлення дії окремих положень Конституції України» від 21 лютого 2014 року, у разі дострокового припинення повноважень Президента України виконання обов'язків Президента України на період до обрання і вступу на пост нового Президента України покладається на Прем'єр-міністра України. Виходячи зі змісту цієї статті Турчинов О.В. не мав належних та законних повноважень на виконання обов’язків Президента України та на підписання прийнятих Законів, оскільки на момент виконання обов'язків Президента України Турчинов О.В. був Головою Верховної Ради України, а не Прем'єр-міністром України.

Більше того, згідно даних на сайті Верховної̈ Ради України щодо результатів голосування, Закон України про внесення змін до Конституції̈ України був включений̆ в порядок денний засідань 21 лютого 2014 року о 16:43, а прийнято Закон було ввечері того ж дня о 16:51. З цього вбачається, що вся процедура внесення істотних змін та доповнень до Конституції̈ України зайняла у депутатів 8 хвилин. Не було процедур обговорення законопроекту, крім того, спікер подав на голосування проект закону про зміну Конституції̈ за спрощеною процедурою - ad hoc - і навіть без рішення профільних комітетів парламенту. Висновок профільних комітетів парламенту було отримано лише згодом - 26 лютого – фактично через п'ять днів після голосування.

24 лютого 2014 року Верховною Радою України було прийнято Постанову «Про реагування на факти порушення суддями Конституційного Суду України присяги судді» (при прийнятті Рішення від 30 вересня 2010 року № 20-рп/2010).

Зазначеною Постановою Верховна Рада України надала оцінку Рішенню Конституційного Суду України від 30 вересня 2010 року № 20-рп/2010 та визначила, що Конституційний Суд України, привласнивши повноваження Верховної Ради України, у неконституційний спосіб змінив Конституцію України. Прийняття такої Постанови прямо суперечить вимогам статей 19, 85, 92, 147, 149, 150, 151 (в редакції чинній на момент прийняття зазначеної Постанови Верховної Ради України), 151-2, 152 Конституції України.

Відповідно до повноважень встановлених статтями 85 та 93 Конституції України Верховна Рада України не наділена повноваженнями надавати оцінку Рішенням Конституційного Суду України.

Виключно Конституційний Суд України вирішує питання про відповідність Конституції України законів України та у передбачених цією Конституцією випадках інших актів, здійснює офіційне тлумачення Конституції України, а також інші повноваження передбачені Конституцією України.

За результатами прийняття Постанови було достроково припинено повноваження та звільнено з посад частину складу суддів Конституційного Суду України у зв’язку з порушенням ними присяги судді при прийнятті Рішення від 30 вересня 2010 року № 20-рп/2010.

Крім того, на виконання пункту 4 Постанови – Генеральній прокуратурі України було доручено порушити кримінальне провадження по факту прийняття Рішення Конституційного Суду України № 20-рп/2010 і притягти усіх винних осіб до відповідальності.

Згадані акти Верховної Ради України стали предметом широкої суспільної дискусії, чисельних публікацій в засобах масової інформації і мають значний суспільний інтерес.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Статтею 68 Конституції України передбачено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

Згідно статті 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб – на свій вибір.

Відповідно до статті 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Згідно статті 5 Закону України «Про інформацію» кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.

На підставі статей 1, 13, 19, 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року, які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, —

ПРОШУ:

(1) Надати інформацію в якості кого, скільки разів і за яких обставин було підписано Закон України «Про відновлення дії окремих положень Конституції України» Турчиновим Олександром Валентиновичем.

(2) Надати інформацію щодо правових підстав та повноважень Верховної Ради України надавати оцінку Рішенням Конституційного Суду України вцілому та Рішенню Конституційного Суду України від 30 вересня 2010 року № 20-рп/2010 зокрема.

(3) Надати інформацію щодо правових підстав та повноважень Верховної Ради України надання оцінки діям Суддів Конституційного Суду України, які виносили Рішення Конституційного Суду України від 30 вересня 2010 року № 20-рп/2010

(4) Надати інформацію щодо правових підстав та повноважень надавати доручення та вказівки Генеральній прокуратурі України та іншим правоохоронним органам.

(5) Надати інформацію чи є чинним Рішення № 20-рп/2010 у справі за конституційним поданням 252 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про внесення змін до Конституції України» від 8 грудня 2004 року № 2222-IV (справа про додержання процедури внесення змін до Конституції України), офіційне оприлюднення якого відбулось на пленарному засіданні Конституційного Суду України 1 жовтня 2010 року.

З повагою,

Володимир БОГАТИР

Комітет з питань правової політики та правосуддя,

1 Attachment

!

.

,

[ Повідомлення сайту: вищенаведений текст неправильний закодований, тож невідомі символи було вилучено.]