Про можливу зміну Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини в порядок, що не відповідає міжнародним стандартам та національному законодавству.

Громадська рада при Міністерстві юстиції України

Голові Верховної Ради України
Стефанчуку Р.О.

Шановний Руслане Олексійовичу!

Відповідно до інформації, оприлюдненої Уповноваженою ВРУ з прав людини на її Facebook сторінці, сьогодні 31 травня планується обрання нового Уповноваженого. Члени Громадської Ради при Міністерстві юстиції України стурбовані такою можливою зміною Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини в порядок, що не відповідає міжнародним стандартам та національному законодавству.
Інститут Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини був запроваджений у нашій країні у 1998 року і за час свого існування трансформувався у потужний механізм забезпечення прав громадян. Потреба у стабільному функціонування інституту Уповноваженого лише зросла під час повномасштабного вторгнення росії.
Ключовим принципом діяльності інституту Уповноваженого є його незалежність, яка гарантується забороною органам державної влади, будь-яким посадовим особам втручатися в його діяльність, наділення омбудсмана свободою вибору дій при розгляді та вирішенні справ і цілим рядом інших гарантій діяльності. Зокрема, законодавством встановлена спеціальні норми призначення та звільнення Уповноваженого, що має забезпечувати необхідний рівень незалежності функціонування даного інституту.
Гарантії стабільного функціонування інституту Уповноваженого прямо закріплені в ст. 10 Закону України "Про правовий режим воєнного стану", де чітко зазначено, що у період дії воєнного стану не можуть бути припинені повноваження Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Національного банку України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
Звертаємо Вашу увагу, що у випадку застосування для звільнення Уповноваженого процедури, закріпленої в ч. 4 ст. 12 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», діюча Уповноважено має продовжувати свою діяльність до припинення дії воєнного стану. Адже, відповідно до ст. 9 Закону України Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, повноваження Уповноваженого припиняються у разі складення присяги новообраним Уповноваженим.
Обрання нового Уповноваженого, за умови, що діючий Уповноважений продовжить свою діяльність до закінчення війни, призведе до послаблення інституту Уповноваженого як в самій Україні, так і зниження довіри до України з боку міжнародних партнерів.
В умовах військової агресії застосування «спрощеної» системи дострокового припинення повноважень омбудсмана може негативно вплинути на рівень довіри суспільства до цієї правозахисної інституції, знизити її потенціал інституту Уповноваженого у питаннях захисту прав українців, в тому числі й тих, які потерпають від наслідків війни.

З повагою,

Громадська рада при Міністерстві юстиції України