Порушення права на доступ до відкритих даних МВС

Галина Уршуляк

Доброго дня!

На підставі статей 1, 13, 19, 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року, які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, прошу надати наступну інформацію (наступні документи):

Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини погоджено Положення «Про Реєстр адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху» (далі – Положення МВС), яке затверджене Наказом Міністерства внутрішніх справ України (МВС) 10 травня 2019 року № 359.

Згідно розділу IV п.1 Положення МВС, МВС забезпечує цілодобовий, вільний та безоплатний доступ до відкритих даних Реєстру.

Згідно розділу IV п. 2 Положення МВС, доступ до публічної інформації у формі відкритих даних Реєстру реалізується через сервіси на офіційних веб-сайтах відповідних суб’єктів ЄІС МВС без електронної ідентифікації особи.

У той самий час, визначений у п. 2 розділу IV Положення МВС формат доступу до відкритих даних реєстру, а також реалізований на сайті МВС https://bdr.mvs.gov.ua/ порядок доступу не відповідає вимогам ст.10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та вимогам Постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» і порушує право громадян на доступ до інформації, оскільки:

А. Згідно розділу IV п. 2 Положення МВС, доступ до публічної інформації реалізується без електронної ідентифікації особи.
Однак, для отримання доступу до відкритих даних на сторінці https://bdr.mvs.gov.ua/ користувач повинен вказати номер РНОКПП, або серію та номер паспорта, або серію та номер посвідчення водія, або серію та номер постанови, або серія та номер свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, тобто виконати ідентифікацію особи.

Б. Постановою КМУ №835 від 21.10.15 затверджено «Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних», далі «Постанова КМУ». Цим документом визначено вимоги до формату і структури наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, періодичність оновлення та порядок їх оприлюднення, а також перелік таких наборів даних.

Так, у Постанові КМУ визначено, що «відкритий формат - формат даних, незалежний від платформи та доступний без обмежень, які перешкоджають його повторному використанню».
«Набори даних завантажуються та регулярно оновлюються розпорядником інформації на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних».

«На сторінці кожного набору даних на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних розміщується:
паспорт набору даних шляхом відображення на веб-сторінці (для перегляду за допомогою веб-браузера) та шляхом розміщення файла у відкритому машиночитаному форматі, який може бути завантажений або доступний за допомогою інтерфейсу прикладного програмування;
структура набору даних у відкритому машиночитаному форматі (електронний файл, який може бути завантажений, або інтерфейс прикладного програмування);
набір даних в одному чи кількох форматах, визначених цим Положенням»;

Усі зазначені Постановою КМУ вимоги до оприлюднення відкритих даних порушено у букві погодженого Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини Положення «Про Реєстр адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху» затверджене Наказом Міністерства внутрішніх справ України (МВС) 10 травня 2019 року № 359, а також в реалізації доступу до даних на сайті МВС.

Неоприлюднення відкритих даних у спосіб визначений законами України та постановою КМ є незаконним і має ознаки адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП), що потребує реагування з боку Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

На підставі вищевикладеного та керуючись частиною 6 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації», статями 212-3, 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення, 2, 13 Закону України «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини»,

ПРОШУ:

1. Провести перевірку на предмет вчинення адміністративних правопорушень посадовими особами МВС у зв’язку з неоприлюдненням публічної інформації.

2. Притягти до адміністративної відповідальності осіб, які протиправно не публікують відкриті даті у спосіб визначений законодавством України, за статтею 212-3 КУпАП.

3. Направити до МВС акти реагування на вищезазначені порушення права громадян на доступ до публічної інформації з метою їх усунення.

З повагою,

Галина Уршуляк