Карантин та впровадження закону

АО "Національна правова палата"

Доброго дня!

На підставі статей 1, 13, 19, 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року, які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, прошу надати наступну інформацію (наступні документи):

11 березня 2020 року Кабінет Міністрів України затвердив Постанову № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2». Згідно з даною Постановою з 12 березня 2020 р. до 24 квітня 2020 р. на всій території України запроваджений карантин та відповідні обмежувальні заходи з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19).
16 березня 2020 року Кабінет Міністрів України Постановою № 215 вніс до зазначеної вище Постанови зміни, заборонивши:
- з 00 год. 01 хв. 17 березня 2020 р. до 3 квітня 2020 р. проведення всіх масових (культурних, розважальних, спортивних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів, у яких бере участь понад 10 осіб, крім заходів, необхідних для забезпечення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування;
- з 00 год. 01 хв. 17 березня 2020 р. до 3 квітня 2020 р. роботу суб’єктів господарювання, яка передбачає приймання відвідувачів, зокрема закладів громадського харчування (ресторанів, кафе тощо), торговельно-розважальних центрів, інших закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури, торговельного і побутового обслуговування населення, крім роздрібної торгівлі продуктами харчування, пальним, засобами гігієни, лікарськими засобами та виробами медичного призначення, засобами зв’язку, провадження банківської та страхової діяльності, а також торговельної діяльності і діяльності з надання послуг з громадського харчування із застосуванням адресної доставки замовлень за умови забезпечення відповідного персоналу засобами індивідуального захисту тощо.
Постановою Кабінету Міністрів України від 02 квітня 2020 року № 255 карантин було подовжено до 24 квітня 2020 року.
Таким чином, у зв'язку з введенням карантину на території Українисертифікованими учбовими закладами не були проведені навчання з 17 березня 2020 року з підвищення кваліфікації з фінансового моніторингу аудиторів, бухгалтерів, відповідальних аудиторських фірм, інших СПФМ (регулятор – Мінфін). Та у зв’язку з введенням карантину з об’єктивних причин невідомо, коли навчання має бути відновлено.

З інформацією Кабінету Міністрів України карантин на території України буде подовжений на невизначений час у зв’язку із збільшенням кількості хворих.

До 28 квітня 2020 року продовжує діяти Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 14 жовтня 2014 року № 1702-VII зі змінами та доповненнями. Даний Закон визначає спеціально визначених суб'єктів первинного фінансового моніторингу (ст. 5 Закону), підстави, за яких вони визнаються такими суб'єктами (ст. 8) та визначає вимоги щодо призначення та навчання такого суб'єкта (ст. 7). Так, відповідно до ст. 7 даного Закону призначення відповідального працівника здійснюється у порядку, визначеному відповідним суб’єктом державного фінансового моніторингу, який згідно з цим Законом виконує функції державного регулювання та нагляду за суб’єктом первинного фінансового моніторингу.

Відповідно до п. 3 Порядку ведення Державною службою фінансового моніторингу обліку суб’єктів первинного фінансового моніторингу, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2015 року № 552, взяття суб’єкта на облік Держфінмоніторингом здійснюється на підставі інформації, поданої ним в установленому порядку та внесеної до Єдиної державної інформаційної системи у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - Єдина система).

Відповідно до пунктів 3, 6 Розділу II Положенняпро здійснення фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство фінансів України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України № 1160 від 22 грудня 2015 року,суб’єкт (відокремлений підрозділ) повідомляє Держфінмоніторинг відповідно до встановленого порядку про:
- призначення відповідального працівника або особи, яка тимчасово виконує його обов’язки, - протягом трьох робочих днів з дня призначення;
- звільнення відповідального працівника або особи, яка тимчасово виконує його обов’язки, - протягом трьох робочих днів з дня звільнення.
Особа, вперше призначена на посаду відповідального працівника, повинна пройти навчання протягом трьох місяців з дня призначення та підвищувати кваліфікацію у подальшому не рідше одного разу на три роки у порядку, визначеному законодавством.

У зв’язку з викладеним вище, просимо Вас надати наступні роз’яснення:
1) у зв’язку з введенням карантину на території України з 17 березня 2020 року, яким чином спеціально визначені суб'єкти первинного фінансового моніторингу, на яких поширюються вимоги Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 14 жовтня 2014 року № 1702-VII зі змінами та доповненнями, мають встати на облік Держфінмоніторингу? Чи можливо подання заяви у електронній формі, у разі можливості – просимо надати форму такої заяви та електронну адресу; Як буде підтверджено чи прийнята заява?
2) яким чином у зв’язку з введенням карантину на території України з 17 березня 2020 року,спеціально визначені суб'єкти первинного фінансового моніторингу, на яких поширюються вимоги Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 14 жовтня 2014 року № 1702-VII зі змінами та доповненнями, мають повідомляти Держфінмоніторинг про призначення відповідального працівника, та як відбуватиметься навчання такого працівника в умовах карантину;
3) чи відбудеться навчання для тих відповідальних працівників спеціально визначених суб'єктів первинного фінансового моніторингу(аудиторів, бухгалтерів, відповідальних аудиторських фірм, інших СПФМ), яке мало відбутися після 16 березня 2020 року, і в який термін після реєстрації в умовах карантину;
4) чи притягуватимуться до відповідальності спеціально визначені суб'єкти первинного фінансового моніторингу, які у зв’язку з введенням карантину не змогли встати на облік, а їх відповідальні працівники пройти навчання у відповідності до вимог Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 14 жовтня 2014 року № 1702-VII зі змінами та доповненнями;чи переноситимуться строки для їх реєстрації (взяття на облік) та навчання, та яким чином відбуватиметтся цей процес;
5) 28 квітня 2020 року набирає чинності новий Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення». В умовах дії карантину на всій території України, як з 28 квітня 2020 року відбуватиметься взяття на облік спеціально визначених суб'єктів первинного фінансового моніторингу та навчання відповідальних працівників таких суб'єктів?
6) Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 06 грудня 2019 року № 361-IX повністю набере чинності 28 квітня 2020 року чи діятиме в умовах карантину - перехідний період? Чи можливе відтермінування набрання чинності окремими його положеннями, зокрема, щодо притягнення до відповідальності за порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії (наприклад, накладання штрафних санкцій за невключення в реєстр тощо).

З повагою,

АО "Національна правова палата"