Карантин та коронавірус

АО "Національна правова палата"

Доброго дня!

На підставі статей 1, 13, 19, 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року, які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, прошу надати наступну інформацію (наступні документи):

11 березня 2020 року Кабінет Міністрів України затвердив Постанову № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2». Згідно з даною Постановою з 12 березня 2020 р. до 24 квітня 2020 р. на всій території України запроваджений карантин та відповідні обмежувальні заходи з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19).
Порядок запровадження карантину на території України регулюється Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб». Відповідно до ст. 1 даного Закону карантин – це адміністративні та медико-санітарні заходи, що застосовуються для запобігання поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб.
Відповідно до ст. 1 даного Закону під особливо небезпечними інфекційними хворобами у контексті даного Закону розуміють інфекційні хвороби (у тому числі карантинні: чума, холера, жовта гарячка), що характеризуються важкими та (або) стійкими розладами здоров'я у значної кількості хворих, високим рівнем смертності, швидким поширенням цих хвороб серед населення.
Таким чином, згідно з аналізу Закону «Про захист населення від інфекційних хвороб» вбачається, що ані коронавірус SARS-CoV-2, ані спричинена ним гостра респіраторна хвороба COVID-19, згідно з чинним законодавством України не належать до небезпечних інфекційних хвороб, та не є підставою для введення карантину на території України.
Запровадження карантину урядом обґрунтовується тим, що Всесвітня організація охорони здоров’я офіційно назвала коронавірус COVID-19 пандемією загальносвітового масштабу. Проте жодного офіційного документу ВОЗ про включення COVID-19 до переліку пандемій загальносвітового масштабу на сьогодні не оприлюднено.

Крім того, Постановою Кабінету Міністрів України « Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» заборонено до 24 квітня 2020 р.:
- з 6 квітня 2020 р. перебування в громадських місцях без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіратора або захисної маски, у тому числі виготовлених самостійно;
- з 6 квітня 2020 р. переміщення групою осіб у кількості більше ніж дві особи, крім випадків службової необхідності та супроводження осіб, які не досягли 14 років, батьками, усиновлювачами, опікунами, піклувальниками, прийомними батьками, батьками-вихователями, іншими особами відповідно до закону або повнолітніми родичами дитини;
- відвідування парків, скверів, зон відпочинку, лісопаркових та прибережних зон, крім вигулу домашніх тварин однією особою та в разі службової необхідності;
- відвідування спортивних та дитячих майданчиків;
- роботу суб’єктів господарювання, яка передбачає приймання відвідувачів, зокрема закладів громадського харчування (ресторанів, кафе тощо), торговельно-розважальних центрів, інших закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури, торговельного і побутового обслуговування населення, крім визначених у даній Постанові;
- регулярні та нерегулярні перевезення пасажирів автомобільним транспортом у міському, приміському, міжміському, внутрішньообласному та міжобласному сполученні, зокрема пасажирські перевезення на міських автобусних маршрутах у режимі маршрутного таксі, крім перевезення видами, визначеними у даній Постанові;
- перевезення пасажирів метрополітенами мм. Києва, Харкова і Дніпра;
-перевезення пасажирів залізничним транспортом в усіх видах внутрішнього сполучення (приміському, міському, регіональному та дальньому);
- перебувати на вулицях без документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство чи її спеціальний статус тощо.

При цьому статтею 33 Конституції України кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом.
Громадянин України не може бути позбавлений права в будь-який час повернутися в Україну.
Відповідно до ст. 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану» надзвичайний стан - це особливий правовий режим, який може тимчасово вводитися в Україні чи в окремих її місцевостях при виникненні надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру не нижче загальнодержавного рівня, що призвели чи можуть призвести до людських і матеріальних втрат, створюють загрозу життю і здоров’ю громадян, або при спробі захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства і передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування відповідно до цього Закону повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення безпеки і здоров’я громадян, нормального функціонування національної економіки, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, захисту конституційного ладу, а також допускає тимчасове, обумовлене загрозою, обмеження у здійсненні конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Проте станом на сьогодні надзвичайний стан на території України не введено.
Натомість Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» затверджено ряд змін до законодавчих актів України. Серед яких внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (ст. 443), якими запроваджено штраф за порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб», іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами (на громадян від однієї до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двох до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).

У зв’язку з викладеним вище, просимо надати відповіді на наступні питання:
1) яким офіційним актом (із зазначенням назви, номеру та повного найменування) ВОЗ оголошено коронавірус COVID-19 пандемією загальносвітового масштабу;
2) на підставі чого на території України оголошено карантин, оскільки коронавірус COVID-19 згідно із чинним законодавством України не належить до особливо небезпечних інфекційних хвороб;
3) на підставі чого на території України обмежено вільне пересування громадян, оскільки ст. 64 Конституції України передбачає таке обмеження лише в умовах воєнного або надзвичайного стану;
4) яким чином люди мають вдягнуті у засоби індивідуального захисту (респіратор або захисну маску), щоб це не вважалось порушенням чинного законодавства України;
5) що вважається під громадськими місцями у контексті Постанови Кабінету Міністрів України «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»;
5) у разі зупинення фізичної особи органами Національної поліції України для перевірки особистості, чи зобов’язана така особа знімати маску, оскільки це заборонено чинним законодавством України, та не вважатиметься це підставою для притягнення її до адміністративної відповідальності; яким чином така особа має пред’являти паспорт працівнику органів Національної поліції України, оскільки коронавірус передається завдяки фізичним контактам та їх варто уникати.

З повагою,

АО "Національна правова палата"

Publishinfo, Кабінет Міністрів України

2 Attachments

Відповідь у вкладених файлах.

-----Original Message-----
From: =?UTF-8?B?0JDQniBc?=Національна правова палата\"" [mailto:[FOI #66754 email]]
Sent: Thursday, April 9, 2020 4:09 PM
To: Publishinfo <[Кабінет Міністрів України request email]>
Subject: Інформаційний запит - Карантин та коронавірус

Доброго дня!

На підставі статей 1, 13, 19, 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року, які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, прошу надати наступну інформацію (наступні документи):

11 березня 2020 року Кабінет Міністрів України затвердив Постанову № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2». Згідно з даною Постановою з 12 березня 2020 р. до 24 квітня 2020 р. на всій території України запроваджений карантин та відповідні обмежувальні заходи з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19).
Порядок запровадження карантину на території України регулюється Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб». Відповідно до ст. 1 даного Закону карантин – це адміністративні та медико-санітарні заходи, що застосовуються для запобігання поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб.
Відповідно до ст. 1 даного Закону під особливо небезпечними інфекційними хворобами у контексті даного Закону розуміють інфекційні хвороби (у тому числі карантинні: чума, холера, жовта гарячка), що характеризуються важкими та (або) стійкими розладами здоров'я у значної кількості хворих, високим рівнем смертності, швидким поширенням цих хвороб серед населення.
Таким чином, згідно з аналізу Закону «Про захист населення від інфекційних хвороб» вбачається, що ані коронавірус SARS-CoV-2, ані спричинена ним гостра респіраторна хвороба COVID-19, згідно з чинним законодавством України не належать до небезпечних інфекційних хвороб, та не є підставою для введення карантину на території України.
Запровадження карантину урядом обґрунтовується тим, що Всесвітня організація охорони здоров’я офіційно назвала коронавірус COVID-19 пандемією загальносвітового масштабу. Проте жодного офіційного документу ВОЗ про включення COVID-19 до переліку пандемій загальносвітового масштабу на сьогодні не оприлюднено.

Крім того, Постановою Кабінету Міністрів України « Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» заборонено до 24 квітня 2020 р.:
- з 6 квітня 2020 р. перебування в громадських місцях без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіратора або захисної маски, у тому числі виготовлених самостійно;
- з 6 квітня 2020 р. переміщення групою осіб у кількості більше ніж дві особи, крім випадків службової необхідності та супроводження осіб, які не досягли 14 років, батьками, усиновлювачами, опікунами, піклувальниками, прийомними батьками, батьками-вихователями, іншими особами відповідно до закону або повнолітніми родичами дитини;
- відвідування парків, скверів, зон відпочинку, лісопаркових та прибережних зон, крім вигулу домашніх тварин однією особою та в разі службової необхідності;
- відвідування спортивних та дитячих майданчиків;
- роботу суб’єктів господарювання, яка передбачає приймання відвідувачів, зокрема закладів громадського харчування (ресторанів, кафе тощо), торговельно-розважальних центрів, інших закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури, торговельного і побутового обслуговування населення, крім визначених у даній Постанові;
- регулярні та нерегулярні перевезення пасажирів автомобільним транспортом у міському, приміському, міжміському, внутрішньообласному та міжобласному сполученні, зокрема пасажирські перевезення на міських автобусних маршрутах у режимі маршрутного таксі, крім перевезення видами, визначеними у даній Постанові;
- перевезення пасажирів метрополітенами мм. Києва, Харкова і Дніпра; -перевезення пасажирів залізничним транспортом в усіх видах внутрішнього сполучення (приміському, міському, регіональному та дальньому);
- перебувати на вулицях без документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство чи її спеціальний статус тощо.

При цьому статтею 33 Конституції України кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом.
Громадянин України не може бути позбавлений права в будь-який час повернутися в Україну.
Відповідно до ст. 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану» надзвичайний стан - це особливий правовий режим, який може тимчасово вводитися в Україні чи в окремих її місцевостях при виникненні надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру не нижче загальнодержавного рівня, що призвели чи можуть призвести до людських і матеріальних втрат, створюють загрозу життю і здоров’ю громадян, або при спробі захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства і передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування відповідно до цього Закону повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення безпеки і здоров’я громадян, нормального функціонування національної економіки, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, захисту конституційного ладу, а також допускає тимчасове, обумовлене загрозою, обмеження у здійсненні конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Проте станом на сьогодні надзвичайний стан на території України не введено.
Натомість Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» затверджено ряд змін до законодавчих актів України. Серед яких внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (ст. 443), якими запроваджено штраф за порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом України «Про захист населення від інфекційних хвороб», іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними хворобами (на громадян від однієї до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двох до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).

У зв’язку з викладеним вище, просимо надати відповіді на наступні питання:
1) яким офіційним актом (із зазначенням назви, номеру та повного найменування) ВОЗ оголошено коронавірус COVID-19 пандемією загальносвітового масштабу;
2) на підставі чого на території України оголошено карантин, оскільки коронавірус COVID-19 згідно із чинним законодавством України не належить до особливо небезпечних інфекційних хвороб;
3) на підставі чого на території України обмежено вільне пересування громадян, оскільки ст. 64 Конституції України передбачає таке обмеження лише в умовах воєнного або надзвичайного стану;
4) яким чином люди мають вдягнуті у засоби індивідуального захисту (респіратор або захисну маску), щоб це не вважалось порушенням чинного законодавства України;
5) що вважається під громадськими місцями у контексті Постанови Кабінету Міністрів України «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»;
5) у разі зупинення фізичної особи органами Національної поліції України для перевірки особистості, чи зобов’язана така особа знімати маску, оскільки це заборонено чинним законодавством України, та не вважатиметься це підставою для притягнення її до адміністративної відповідальності; яким чином така особа має пред’являти паспорт працівнику органів Національної поліції України, оскільки коронавірус передається завдяки фізичним контактам та їх варто уникати.

З повагою,

АО "Національна правова палата"

Прошу надати відповідь у визначений законом термін електронною поштою.
-------------------------------------------------------------------
Це повідомлення було надіслане через сайт "Доступ до Правди", призначення якого - надання можливості громадянам надсилати запити про публічну інформацію з подальшою публікацією цих запитів та відповідей на них
-------------------------------------------------------------------

сховати цитоване

Відділ з питань громадського здоров'я,

2 Attachments

З повагою