Інформаційний запит

Громадська організація «Корупція-Стоп» (надалі – Організація або ГО «Корупція-Стоп») є добровільним громадським об'єднанням фізичних осіб для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів, яке утворюється та діє за організаційно-правовою формою як громадська організація.
Відповідно до Статуту ГО «Корупція-Стоп» здійснює громадський контроль діяльності органів державної влади через участь в громадських радах при органах влади, шляхом проведення громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади та проведенням моніторингу стану корупції та незаконної діяльності, в порядку встановленому законодавством України, а також представляє та захищає свої законні інтереси та законні права своїх членів в органах державної влади, правоохоронних органах, прокуратурі та судах.
З метою виконання Статутних завдань, ГО «Корупція-Стоп» проводиться громадська перевірка організації діяльності місць для зберігання транспортних засобів на автостоянках міста, визначена рішенням Одеської міської ради від 20.09.2011 р. № 1251-VI «Про затвердження положення про організацію та порядок паркування транспортних засобів в м. Одесі» (надалі - рішення № 1251-VI ) .
З аналізу тексту рішення № 1251-VI можливо дійти висновку, що рішення є непослідовним, викладеним у спосіб, який дозволяє двояко трактувати його положення, не відповідає вимогам чинного законодавства, та таким, що порушує права суб’єктів господарювання, які здійснюють експлуатацію автостоянок на території міста та надають послуги зі зберігання транспортних засобів, та автокористувачів. Встановлений у рішенні № 1251-VI Одеської міської ради порядок організації та експлуатації автостоянок є протиправним та не передбачає формування та оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, відведені під організацію місць зберігання транспортних засобів, що може бути як порушенням інтересів громадян, так і держави в цілому.
Такий порядок, на нашу думку, створює передумови для зловживань посадовими особами місцевого самоврядування повноваженнями щодо розпорядження земельними ділянками комунальної власності, на яких розміщено автостоянки, може бути використаний у корупційних схемах посадових осіб та несе ризики для нормального функціонування та роботи автостоянок на території міста Одеси, а також порушує суспільні інтереси членів територіальної громади міста Одеси.
Неодноразові звернення Організації до Одеської міської ради та державних органів щодо необхідності перегляду рішення результату не дали – звернення залишились без задоволення.
Більш того, ми вже звертались до Вас із скаргою на зазначене рішення , лист за № 58 від 5.06.2018 року. Нашу заяву було направлено знову ж таки до Одеської міської ради, яка в особі секретаря ради Потапського О. Ю. листом від 04.07.2018 року №329/1-мр повідомила про відсутність порушень законності під час ухвалення та дії рішення № 1251-VI.
Зазначеною відповіддю секретар ради повідомив, що Одеська міська рада, приймаючи рішення № 1251-VI, мала на меті врегулювати окремі організаційні питання паркування транспортних засобів на майданчиках для паркування та автостоянках. У листі також повідомляється, що прокуратурою Одеської області вже перевірялось рішення № 1251-VI, проте секретар ради Потапський О.Ю. не взяли до уваги, що рішення перевірялось тільки в частині майданчиків для платного паркування – дана перевірка жодним чином не стосується автостоянок – справа № 522/28051/13-а.
Між тим правовий аналіз та дослідження рішення в частині організації та експлуатації автостоянок на предмет відповідності положенням законодавства проведено не було – відповідь секретаря ради є стандартною відпискою органу місцевого самоврядування, яка не усунула виявлених нашою громадською організацією порушень. Зазначене є доказом бездіяльності посадових осіб органів місцевого самоврядування та є підставою для втручання органів прокуратури.
В рамках громадської експертизи рішення № 1251-VI було також встановлено порушення вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», оскільки зазначене рішення є регуляторним актом. Зокрема, на підтвердження не проведення правового аналізу рішення та бездіяльності посадових осіб, виконавчими органами місцевої ради не відстежувалась результативність рішення № 1251-VI, не готувався у встановленому порядку звіт про таке відстеження та відповідно така інформація не опубліковувалась в засобах масової інформації.
Відповідно до Закону України «Про прокуратуру» одним із повноважень прокуратури є представництво інтересів громадян та держави. Відповідно до ст. 23 закону виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб’єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб’єкту, витребовувати та отримувати від нього матеріали та їх копії.
ГО «Корупція-Стоп» вважає, що органи прокуратури в даному випадку у зв’язку із бездіяльністю посадових осіб місцевого самоврядування повинні провести перевірку дотримання інтересів громадян та держави посадовими особами Одеської міської ради, а також законності рішення Одеської міської ради від 20.09.2011 р. № 1251-VI «Про затвердження положення про організацію та порядок паркування транспортних засобів в м. Одесі» в частині організації та експлуатації автостоянок.
З метою доведення непослідовності та протиправності положень рішення вважаємо за необхідне надати наші доводи та обґрунтування.
Згідно Статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. (ст. 19 Конституції України).
Відповідно до статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначені статтею 12 Земельного кодексу України до, яких, зокрема, належать: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до пункту «а» частини другої статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Відповідно до ч.1 ст.116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
У відповідності до ч.2 ст.83, ч.1 ст.122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності (до яких відносять усі землі в межах населених пунктів, крім приватної та державної власності), відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Приписами статей 125, 126 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Згідно з частиною 4 статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, власні (самоврядні) повноваження щодо прийняття рішень про організацію громадських вбиралень, стоянок та майданчиків для паркування автомобільного транспорту, здійснення контролю за їх діяльністю відповідно до закону.
Відповідно до ст. 21 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень за погодженням з відповідним підрозділом Національної поліції приймають рішення про організацію місць зберігання транспортних засобів на відповідній території та здійснюють контроль за їх діяльністю відповідно до законодавства.
Законом України «Про дорожній рух» визначено, що до компетенції міських рад та їх виконавчих органів, районних рад та районних державних адміністрацій у сфері дорожнього руху належить:
- встановлення порядку і здійснення заходів щодо забезпечення охорони транспортних засобів на платних стоянках та в колективних гаражах,
- прийняття рішень про розміщення, обладнання та функціонування майданчиків для паркування транспортних засобів та стоянок таксі на вулицях і дорогах населених пунктів, здійснення контролю за дотриманням визначених правилами паркування транспортних засобів вимог щодо розміщення, обладнання та функціонування майданчиків для паркування.
З аналізу викладених норм слідує, що органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень реалізують від імені територіальної громади повноваження власника земельних ділянок комунальної власності та повинні забезпечити оформлення правовстановлюючих документів на таких землях, в тому числі і на тих, де розміщуються та зорганізуються автостоянки.
В межах міста Одеси ще за радянських часів завдяки рішенням рад народних депутатів організовано автостоянки для задоволення власних потреб у зберігання транспортних засобів автокористувачами, обладнання яких відбувалось та відбувається за рахунок членських внесків автомобілістів.
Відповідно до Правил зберігання транспортних засобів на автостоянках, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 115 від 22.01.1996 року, під автостоянкою розуміються місця для зберігання транспортних засобів, що охороняються, незалежно від форм власності, які є суб'єктами господарської діяльності, чи належать цим суб'єктам. На автостоянки не розповсюджує свою дію постанова Кабінету Міністрів України № 1342 «Про затвердження правил паркування».
Як випливає з додатку № 2 до ДБН В.2.3-15:2007 «Споруди транспорту. Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів» автостоянки – це спеціально обладнані відкриті площадки для постійного або тимчасового зберігання легкових автомобілів та інших мототранспортних засобів.
Спеціально відведені автостоянки за ст. 14.1.229 Податкового кодексу України - площа території (землі), що належить на правах власності територіальній громаді або державі, яка визначається органами місцевого самоврядування із встановленням правил щодо відповідальності за збереження транспортного засобу.
Зі змісту наведених норм вбачається, автостоянка розміщується на земельній ділянці та обладнана у встановленому порядку для надання послуг із зберігання транспортних засобів та інших супутніх послуг.
Майданчики для паркування та автостоянки є окремими об'єктами правового регулювання, регулюються різними нормативно-правовими актами з використанням різних правових механізмів.
Преамбулою рішення та пунктом 1.2 Положення про організацію та порядок паркування транспортних засобів рішення № 1251-VI визначено правовідносини, до яких може бути застосовано рушення.
Згідно до преамбули Одеська міська рада прийняла рішення № 1251-VI від 20.09.2011 року, з метою формування єдиної загальноміської політики щодо організації та порядку паркування транспортних засобів на території міста Одеси, створення умов для забезпечення якісних послуг з паркування, збільшення надходжень до міського бюджету та керувалась вимогами ст.ст. 8, 10, 12, 266 Податкового кодексу України, пункту 24 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 р. № 1342 «Про затвердження Правил паркування транспортних засобів».
Системний аналіз статей даних нормативних актів свідчить про те, що жодна з них не регулює питання зберігання транспортних засобів на автостоянках, а Постанова Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 р. № 1342 «Про затвердження Правил паркування транспортних засобів» відповідно до п. 3 взагалі не регулює питання організації та порядку надання послуг із зберігання транспортних засобів (автомобілів, автобусів, мотоциклів, моторолерів, мотоколясок, мопедів та причепів), що належать громадянам та юридичним особам, а також транзитних транспортних засобів, що здійснюють міжнародні та міжміські перевезення, організація та порядок надання яких встановлені Правилами зберігання транспортних засобів на автостоянках, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 р. № 115.
Пунктом 1.2 Положення про організацію та порядок паркування транспортних засобів визначено, що дія цього Положення поширюється на осіб, які розміщують свої транспортні засоби на майданчиках для паркування (далі – користувачі), а також на суб’єктів, які утримують такі майданчики.
Визначення «майданчика для паркування» не знайшло своє відображення в Положенні. Між тим дія Правил паркування транспортних засобів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1342, так само поширюється на осіб, які розміщують транспортні засоби на майданчиках для паркування (далі - користувачі), а також на суб'єктів господарювання, які утримують такі майданчики.
Зважаючи, що Правила паркування транспортних засобів не регулюють відносини зберігання транспортних засобів на автостоянках, що передбачено пунктом 3 Постанови № 1342, збіг кола правовідносин та осіб, які підпадають під дію двох документів, можливо зробити висновок, Положення про організацію та порядок паркування транспортних у м. Одесі також не регулює відносини, щодо зберігання транспортних засобів на автостоянках.
З огляду на наведені положення, вбачається, що рішення Одеської міської ради № 1251-VI від 20.09.2011 року «Про затвердження Положення про організацію та порядок паркування транспортних засобів у м. Одесі» не може визначати порядок організації та експлуатації спеціально відведених автостоянок, а також надання послуг із зберігання транспортних засобів на автостоянках.
Проте з аналізу документу вбачається, що пункт 4 рішення № 1251-VI, абзац 8 пункту 1.3., пункти 2.1, 2.5, 5.1, 5.2, 5.3, абзаци 1, 4, 5 пункту 6.5 Положення про організацію та порядок паркування транспортних засобів в м. Одесі, пункт 1.1 Типового договору балансоутримання місць для паркування транспортних засобів визначають питання організації та експлуатації автостоянок, що суперечить як самому рішенню № 1251-VI, а саме преамбулі та п. 1.2 Положення , так і нормам чинного законодавства. Тобто в даному випадку рішення містить норми, які є неоднозначними для розуміння, один одній суперечать та не узгоджуються з нормативними документами, на виконання яких було прийняте рішення.
2. Пунктом 4 рішення № 1251-VI визначено комунальне підприємство «Одестранспарксервіс» уповноваженим органом по здійсненню організації та експлуатації майданчиків для платного паркування транспортних засобів та укладання договорів балансоутримання місць для паркування на території м. Одеси.
З викладеного пункту 4 не можливо дійти висновку, де саме КП «Одестранспарксервіс» може укладати договори - на майданчиках для платного паркування або на спеціально відведених автостоянках, тобто формулювання пункту дозволяє неоднозначно його трактувати.
Відповідно до пункту 1.1 Типового договору балансоутримання місць для паркування транспортних засобів, затвердженого рішенням № 1251-VI у додатку № 2, уповноважений орган, КП «Одестранспарксервіс», надає право Оператору організовувати та провадити діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на місцях для паркування (майданчик для паркування, спеціально відведена автостоянка), встановленої площі_______, за вказаною адресою_________. Типовий договір балансоутримання місць для паркування транспортних засобів, затверджений рішенням № 1251-VI, не дає можливості встановити правовий статус земельної ділянки та основних засобів на автостоянці, право експлуатації яких надає КП «Одестранспарксервіс», та облік їх на балансі підприємства.
Поняття «балансоутримання» відсутнє у законодавчих актах, однак, зважаючи на аналіз статті 15 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» можна лише дізнатись про обов’язки «балансоутримувача» - здійснює утримання і ремонт об’єкта благоустрою, який перебуває у приватній власності, та якого визначив власник такого об’єкта благоустрою.
Відповідно до правил ведення бухгалтерської, статистичної та іншої передбаченої законодавством звітності балансоутримання передбачає утримання на балансі відповідного майна.
Згідно з положеннями Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" "баланс" є елементом фінансової звітності підприємства.
Відповідно до ч. 3 ст. 78 Господарського кодексу України майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство).
З наведеного вбачається, що для укладення договорів балансоутримання місць для паркування транспортних засобів, відповідне майно та земельні ділянки повинні бути закріплені за комунальним підприємством у порядку, визначеному ст. 78 Господарського кодексу України – на праві господарського відання.
Відповідно до п. 5.3 Статуту КП «Одестранспарксервіс», затвердженого рішенням Одеської міської ради № 1534-VI від 22.11.2011 р. майно Підприємства перебуває у комунальній власності територіальної громади м. Одеси і закріплюється за ним на праві господарського відання.
Відповідно до листів КП «Одестранспарксервіс» від 27.06.2018 р. № 52-Ф/05-16 та від 02.07.2018 року № 75-Ф/05-16 на балансі КП «Одестранспарксервіс» відсутні будь-які земельні ділянки, а від так і земельні ділянки, на яких укладається договір балансоутримання місць для паркування транспортних засобів. Відповідно до листа КП «Одестранспарксервіс» від 21.06.2018 р. № 34-Ф/05-16 на балансі підприємства є тільки основні засоби автостоянки, розташовані за адресою вул Ак. Глушко, 34,36
Листом-відповіддю директора Департаменту документально-організаційного забезпечення Одеської міської ради Броварської М.В. від 31.05.2018 року № 34 повідомлено, що в період з 2013 по 2018 роки в електронній базі документообігу виконавчого комітету Одеської міської ради «Діло» звернення комунального підприємства «Одестранспарксервіс» про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок під організацію спеціально відведених автостоянок на території міста Одеси не реєструвались.
Відповідно до листів заступника міського голови, директора Департаменту фінансів Одеської міської ради від 06.07.2018 року № 04-29/11/50-ЗПИ, № 04-29/11/51-ЗПИ грошові кошти на утримання та будівництво автостоянок у місті Одесі з бюджету не виділялось
Таким чином комунальне підприємство не володіє комунальним майном, у вигляді земельних ділянок або основних засобів на автостоянках міста Одеси, а від так не може розпоряджатися правом експлуатації зазначеного майна та укладати будь-які договори щодо передачі земельних ділянок або іншого комунального майна, зокрема під організацію спеціально відведених автостоянок.
Встановлений у рішенні № 1251 порядок укладення договорів балансоутримання місць для паркування транспортних засобів на спеціально відведених автостоянках є способом зловживання посадовими особами місцевого самоврядування правами щодо розпорядження земельними ділянками, розміщеними під автостоянками.
3. Відповідно до пункту 2.1 Положення, затвердженого рішенням № 1251-VI, організація та розміщення майданчиків для платного паркування та спеціально відведених автостоянок здійснюється на підставі Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, затвердженого рішенням Одеської міської ради, і схеми розміщення майданчиків для платного паркування транспортних засобів та спеціально відведених автостоянок (далі - Схема), узгодженої та затвердженої в установленому порядку.
З наведеного можливо дійти висновку, що для організації та розміщення спеціально відведеної автостоянки достатньо лише двох умов: включення земельної ділянки до переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси та наявність узгодженої схеми розміщення місць паркування.
Проте зазначене положення не відповідає вимогам земельного законодавства України, оскільки ані Перелік спеціальних земельних ділянок, ані Схема автостоянки не можуть бути документами, які надають право використовувати комунальну земельну ділянку під провадження господарської діяльності з паркування та зберігання транспортних засобів.
Рішення № 1251-VI в чинній редакції, на нашу думку, створює передумови для зловживань посадовими особами правами щодо розпорядження земельними ділянками, на яких розміщено автостоянки, можуть бути використано у корупційних схемах та несе ризики для нормального функціонування та роботи автостоянок на території міста Одеси.
Обґрунтовано вважаємо, рішення Одеської міської ради від 20.09.2011 р. № 1251-VI «Про затвердження положення про організацію та порядок паркування транспортних засобів в м. Одесі» не може регулювати правовідносини щодо організації та експлуатації спеціально відведених автостоянок на території міста Одеси, в зв’язку з чим, вважаємо, його протиправним в частині, що стосується спеціально відведених автостоянок, та таким, що підлягає перегляду органом, який його прийняв.
На підставі вищевикладеного, керуючись законом України «Про прокуратуру» прошу Вас розглянути наше звернення, провести перевірку викладених у листі фактів, вжити заходи прокурорського реагування з метою усунення порушення законності та приведення у відповідність до чинного законодавства рішення Одеської міської ради від 20.09.2011 р. № 1251-VI «Про затвердження положення про організацію та порядок паркування транспортних засобів в м. Одесі», а також розглянути можливість представництва інтересів громадян та держави у суді.
Відповідь просимо надати заявнику у встановлені строки або його представнику особисто, та направити на електрону пошту [email address].

Mail Delivery System,

Не вдалося доставити листа розпоряднику. Можливо, ця адреса вже недійсна, в розпорядника переповнена пошта або вони відмовляються отримувати листи з Доступа. Ви можете спробувати написати їм з власної пошти