Бомбосховища у Дніпрі 2

Нам невідомо, чи відповідь на цей запит була інформативною. Якщо ви Denis, будь ласка, авторизуйтесь і вкажіть, наскільки успішним був запит.

Доброго дня!

Іформаційний запит № 71

Наразі в Україні йде війна і по місту Дніпро періодично йдуть обстріли ракетами. Логічно, що під час довгих обстрілів слід ховатися в бомбосховища та інші укриття. Інформацій про бомбосховища та інші укриття є суспільно важливою та ніяк не може бути секретною, адже це впливає на збереження життя людей. На жаль, всі інтерактивні карти де укриватися на сайті міської ради наразі не працюють, тож меня і інших жителям міста слід надати повний перелік місць де можна укритися з розумінням де укриття якого типу.

В умовах воєнного стану можливе існування ситуацій, коли робота державного органу або органу місцевого самоврядування неможлива взагалі у зв'язку з бойовими діями або тимчасовою окупацією безпосередньо біля населеного пункту (або власне в цьому пункті), де знаходиться розпорядник.

Однак воєнний час не скасовує необхідність дотримання закону. У даному випадку, обмеження доступу до публічної інформації ніяк не сприяє обороноздатності країни, а навпаки зменшує здатність суспільства до опору російській агресії та може призвести до загибелі серед цивільного населення.

Під час воєнного стану необхідно ще прискіпливіше оцінювати будь-яке обмеження права, в тому числі і права на інформацію, адже запитувана інформація може зберегти життя та здоров’я жителів міста.

Конкретні обсяги обмежень визначаються як заходи правового режиму воєнного стану
у ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Їх можуть запроваджувати військове командування разом із військовими адміністраціями із залученням органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.

Свободи інформації стосується лише один захід правового режиму воєнного стану, а саме п. 11, який дозволяє «регулювати у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, роботу постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, поліграфічних підприємств, видавництв, телерадіоорганізацій, телерадіоцентрів та інших підприємств, установ, організацій і закладів культури та засобів масової інформації, а також використовувати місцеві радіостанції, телевізійні центри та друкарні для військових потреб і проведення роз’яснювальної роботи серед військ і населення; забороняти роботу приймально-передавальних радіостанцій особистого і колективного користування та передачу інформації через комп’ютерні мережі».

Із зазначеної норми вбачається, що можливі обмеження пов’язані лише із поширенням інформації організаціями, але не з її збором громадянами або громадськими організаціями.

Більше того, ст. 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» зобов’язує органи державної влади продовжувати здійснювати повноваження, надані їм Конституцією та законами України.

Слід також зазначити, що Закон України «Про правовий режим воєнного стану» не містить жодного прямого чи опосередкованого права обмежувати конституційні права на інформацію та звернення.

Таким чином, положення Закону України «Про доступ до публічної інформації» усіма розпорядниками інформації, мають виконуватися у повному обсязі.

Окремо звертаємо увагу, що наявність загроз та потенційної можливості ракетних обстрілів зобов’язує розпорядників інформації забезпечувати громадськість інформацією, яка може зберегти їх життя та здоров’я.

Правовий режим воєнного стану не може використовуватися як привід для порушення прав громадян, гарантованих Конституцією.

Саме таку позицію висловлено Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини на своєму офіційному сайті (ознайомитися можливо за посиланням: https://ombudsman.gov.ua/uk/voyennij-sta...). Відповідно до зазначеної позиції, в умовах воєнного стану доступ до публічної інформації є надзвичайно важливим правовим інструментом, здатним врятувати життя та вберегти здоров’я людини. Завчасне інформування громадян про загрозу нападу, окупації може сприяти своєчасній евакуації населення, запобігти гуманітарним катастрофам та вчиненню злочинів проти людяності, геноциду російськими військами.
В умовах воєнного стану важливим є якісний та оперативний доступ до публічної інформації для забезпечення належного функціонування правової системи. Право на доступ до публічної інформації громадян гарантовано статтями 34, 50 Конституції України, Конвенцією Ради Європи про доступ до офіційних документів, Законом України «Про доступ до публічної інформації»та іншими законами.

Тож у разі наявності технічної та організаційної можливості державні органи як розпорядники публічної інформації зобов’язані надавати відповіді на запити громадян. Законодавство ніяк не дозволяє посилаючись на воєнний стан обмежувати доступ до інформації та відтерміновувати надання відповіді до кінця воєнного стану, звертаємо на це вашу особливу увагу, та в відповіді на це не посилатися.

На підставі статей 1, 13, 19, 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року, які надають право звертатись із запитами до розпорядників інформації щодо надання публічної інформації, прошу надати наступну інформацію (наступні документи):

1) перелік cховищ цивільного захисту (бомбосховищ) на території м. Дніпра(або відповідного копію документу);
2) перелік протирадіаційних укриттів на території м. Дніпра(або відповідного копію документу);
3) перелік споруд подвійного призначення на території м.Дніпра(або відповідного копію документу);
4) перелік найпростіших укриттів на території м.Дніпра(або відповідного копію документу).

З повагою,
Голова ГО
«Платформа Громадський контроль»
Селін Денис Вікторович
+38(056)717-07-0

Департамент громадського порядку і цивільного захисту,

1 Attachment