013 Початкова освіта. Аспірантура.

Нам невідомо, чи відповідь на цей запит була інформативною. Якщо ви Олена Вишник, будь ласка, авторизуйтесь і вкажіть, наскільки успішним був запит.
Олена Вишник

Шановні працівники Міністерства освіти і науки України!

Я, Бірюк Людмила Яківна, доктор педагогічних наук, професор, завкафедри педагогіки і психології початкової освіти Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка, звертаюся до Вас за роз’ясненням із нижче описаної ситуації.
У 2017 році в нашому університеті була відкрита аспірантура спеціальності 013 Початкова освіта. Я є гарантом цієї освітньої програми за назвою «013 Початкова освіта» з підготовки здобувачів освіти ОС «Доктор філософії». Протягом функціонування аспірантури завершило й захистило дисертації 3 аспіранти. Зараз навчається 5 осіб.
На даний період (2 останні роки) виникла колізія із координуванням тем аспірантів. Координаційна рада АПН вважає, що теми дисертаційних досліджень мають стосуватися учнів початкової школи. Такої ж думки стала притримуватися й учена рада університету.
Я вважаю, що спеціальність 013 Початкова освіта передбачає підготовку не лише вчителів початкової ланки освіти, а й майбутніх фахівців закладів вищої освіти (викладачів), що забезпечують підготовку майбутніх учителів на різних освітніх ступенях: бакалавр, магістр, доктор філософії. І теми наукових досліджень можуть стосуватися як початкової, так і вищої освіти.
Приведу приклади тем дисертацій, що потребують координації вже два роки:
Підсосонна Олена Володимирівна, тема дисертації «Підготовка майбутніх учителів початкової школи до розвитку гнучких соціальних умінь у молодших школярів»;
Ремньова Ніна Юріївна, тема дисертації «Підготовка майбутніх учителів початкової школи до застосування технології розвитку критичного мислення на уроках інформатики».
Ми дотрималися всіх порад і рекомендацій у формулюванні цих тем, але теми так і не координуються.
Основних питань три:
1) чи об’єкт дослідження аспірантів стосується лише початкової ланки освіти (процес підготовки учнів)?
2) чи об’єкт дослідження може стосуватися здобувачів вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта (освітній ступінь «Бакалавр», освітній ступінь «Магістр», освітній ступінь «Доктор філософії») з огляду на те, що аспірантура спрямована на підготовку викладача-дослідника?
3) чи може освітня програма називатися не «013 Початкова освіта», а «Теорія і методика підготовки здобувачів освіти спеціальності «013 Початкова освіта» (або «Теорія і методика підготовки фахівців початкової освіти»).
Це важливо для мене тому, що в 2021–2022 н. р. має відбутися акредитація зазначеної освітньої програми, а для акредитаційної комісії важливим є координація тем досліджень аспірантів.

Наперед вдячна за розуміння і роз’яснення.

14 червня 2021 року.

Олена Вишник

Доброго дня!

Шановні працівники Міністерства освіти і науки України!

Я, Бірюк Людмила Яківна, доктор педагогічних наук, професор, завкафедри педагогіки і психології початкової освіти Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка, звертаюся до Вас за роз’ясненням із нижче описаної ситуації.
У 2017 році в нашому університеті була відкрита аспірантура спеціальності 013 Початкова освіта. Я є гарантом цієї освітньої програми за назвою «013 Початкова освіта» з підготовки здобувачів освіти ОС «Доктор філософії». Протягом функціонування аспірантури завершило й захистило дисертації 3 аспіранти. Зараз навчається 5 осіб.
На даний період (2 останні роки) виникла колізія із координуванням тем аспірантів. Координаційна рада АПН вважає, що теми дисертаційних досліджень мають стосуватися учнів початкової школи. Такої ж думки стала притримуватися й учена рада університету.
Я вважаю, що спеціальність 013 Початкова освіта передбачає підготовку не лише вчителів початкової ланки освіти, а й майбутніх фахівців закладів вищої освіти (викладачів), що забезпечують підготовку майбутніх учителів на різних освітніх ступенях: бакалавр, магістр, доктор філософії. І теми наукових досліджень можуть стосуватися як початкової, так і вищої освіти.
Приведу приклади тем дисертацій, що потребують координації вже два роки:
Підсосонна Олена Володимирівна, тема дисертації «Підготовка майбутніх учителів початкової школи до розвитку гнучких соціальних умінь у молодших школярів»;
Ремньова Ніна Юріївна, тема дисертації «Підготовка майбутніх учителів початкової школи до застосування технології розвитку критичного мислення на уроках інформатики».
Ми дотрималися всіх порад і рекомендацій у формулюванні цих тем, але теми так і не координуються.
Основних питань три:
1) чи об’єкт дослідження аспірантів стосується лише початкової ланки освіти (процес підготовки учнів)?
2) чи об’єкт дослідження може стосуватися здобувачів вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта (освітній ступінь «Бакалавр», освітній ступінь «Магістр», освітній ступінь «Доктор філософії») з огляду на те, що аспірантура спрямована на підготовку викладача-дослідника?
3) чи може освітня програма називатися не «013 Початкова освіта», а «Теорія і методика підготовки здобувачів освіти спеціальності «013 Початкова освіта» (або «Теорія і методика підготовки фахівців початкової освіти»).
Це важливо для мене тому, що в 2021–2022 н. р. має відбутися акредитація зазначеної освітньої програми, а для акредитаційної комісії важливим є координація тем досліджень аспірантів.

Наперед вдячна за розуміння і роз’яснення.

14 червня 2021 р.
З повагою Людмила Бірюк.

Юшкова В. Г., Міністерство освіти і науки України

1 Attachment

Dak, Міністерство освіти і науки України

1 Attachment