Євгенія Кравчук: «Важливо не заговорити зміни до законів по доступу»

18 Серпня 2020 07:31

Про необхідні зміни в законодавстві про доступ до публічної інформації, плани діяльності робочої групи по доопрацюванню законопроекту та перспективи ухвалення закону в парламенті «Доступ до правди» поспілкувався з Євгенією Кравчук, народною депутаткою від партії «Слуга народу», очільницею підкомітету з інформаційної політики.

Ідеться про законопроект № 2381, який пропонує достатньо суттєві правки до Закону України «Про доступ до публічної інформації», зокрема:

 удосконалення визначення публічної інформації;
 підвищення штрафів за порушення права на доступ до публічної інформації;
 можливість направлення протоколу про адміністративне порушення посадовій особі поштою. Це усуне проблему вручення оформленого відповідно до закону протоколу у випадку небажання посадових осіб зустрічатись з контролюючим органом;
 посилення захисту викривачів, настільки, наскільки це можливо без профільного закону;
 і нарешті до вирішення питання про створення окремого Уповноваженого з питань захисту права на доступ («інформаційного комісара») до публічної інформації пропонується значно розширити повноваження Уповноваженого з прав людини.

Так, наприклад, пропонується надати Уповноваженому з прав людини можливість за підсумками перевірки, розгляду звернення видавати обов’язкові для виконання вимоги (приписи) про запобігання або усунення порушень законодавства про доступ до публічної інформації, у тому числі щодо:
🔸надання запитувачу інформації;
🔸форми доступу запитувача до інформації;
🔸обмеження доступу до інформації з метою захисту прав третіх осіб;
🔸плати за надання інформації;
🔸оприлюднення інформації.

Чи є шанси на ухвалення цього закону? Чи буде в Україні інформаційний комісар?

Доступ до правди: Як сталось, що тема доступу до публічної інформації потрапила до кола ваших інтересів і з чого почалась діяльність робочої групи по доопрацюванню законопроекту про доступ?

Євгенія Кравчук: Все почалось з експертного обговорення «Законотворчість у сфері доступу до публічної інформації: сучасний стан та перспективи». Тоді й виникла ідея об’єднати зусилля, яка переросла в формування міжкомітетської робочої групи. Інституційно ми об’єднались і провели першу зустріч наприкінці липня, а на початку вересня проголосуємо склад робочої групи і узгодимо на комітеті.

Ця робоча група об’єднує й представників інших комітетів.

Я запросила долучитись Тетяну Цибу з комітету з питань свободи слова, голову підкомітету з питань права громадян на інформацію, Тараса Тарасенка з комітету з прав людини, а також Єгора Чернєва, голову підкомітету цифрової економіки, інноваційного розвитку та електронного бізнесу. Консолідацію зусиль ми беремо на себе.

За серпень і початок вересня плануємо розробити дорожну карту. Роботи багато. Деякі зміни потребуватимуть дискусії, деякі є суто технічними. Певних змін, ймовірно, потребуватиме і те, що ми нарешті ратифікували Тромську конвенцію про доступ до офіційних документів. Ця конвенція є радше декларативним документом, адже наше вітчизняне законодавство є у багатьох аспектах більш ефективним ніж положення конвенції. Проте ратифікація цього документу – дуже хороший знак, який свідчить  для європейської спільноти, що Україна поділяє принципи відкритості інформації й прозорості політики.

Очікуємо дискусій щодо нового органу нагляду, а от необхідність посилення адміністративної відповідальності за порушення строків і ненадання відповідей – очевидне питання.

Доступ до правди: Чи підтримуєте ви ідею створення нового органу – Інформаційного комісара - задля покращення виконання законодавства про доступ? Чому?

Євгенія Кравчук: Працювати над аспектом доцільності створення окремого органу нагляду і контролю за доступом, тобто Інформаційного комісара, буде робоча група в комітеті з питань цифровізації.  Думаю, що створення Інформаційного комісара було би доцільним і в контексті курсу, який взяла країна загалом на цифровізацію. Я особисто таку ідею підтримую, а як вийде – побачимо, врахуємо всі позиції. Такий орган точно має бути у сфері захисту персональних даних, оскільки це зобов’язання України перед ЄС в рамках угоди про Асоціацію. В більшості європейських країн, крім захисту персональних даних, такий комісар (який може бути насправді колективним органом) опікується і доступом до публічної інформації, оскільки це суміжні і тісно пов’язані сфери.

Доступ до правди: Якими мають бути повноваження органу по контролю за доступом до публічної інформації (Уповноваженого з прав людини або Інформаційного комісара) – контролювати лише сферу доступу чи водночас сферу доступу до публічної інформації та захисту персональних даних?

Євгенія Кравчук: Я схиляюсь до того, аби обидві функції були в одних руках – і доступ, і персональні дані, адже ці два питання потребують балансування інтересів: де закінчується право на публічну інформацію, де починається захист персональних даних…

Доступ до правди: Чи вдасться згуртувати депутатів, аби вони підтримали зміни до законодавства по доступу?

Євгенія Кравчук: Я не бачу політичного підтексту та конкретних фінансових інтересів, які стояли би на перешкоді підтримки означених змін.

Наш комітет однозначно буде рекомендувати такий закон до ухвалення, фракція зазвичай до рекомендацій комітетів прислухається, будемо підключати депутатів з інших фракцій. Важливо не заговорити цю історію, а ухвалити законопроект в нормальні дедлайни.

Думаю, цілком реально  протягом двох місяців виписати драфт закону і до реєстрації ще провести широке публічне обговорення.

Залежно від епідеміологічної ситуації це буде або онлайн, або офлайн.  

І зазвичай, якщо немає тисяч поправок, то між першим і другим читанням минає 2-3 місяці. Тож, за моїми оцінками, шанси завершити цю роботу в найближчі півроку непогані.

«Доступ до правди»