Якщо не монополіст – то не розпорядник: коментар адвоката

2 Вересня 2021 09:02

Користувач платформи «Доступ до правди» Сергій Євенко звернувся із запитом до КП «Харківські тепломережі» з приводу заміни та обслуговування батарей в будинках. Відповіді не отримав. Адвокат Ігор Федоренко пояснює, чому користувач не має підстав оскаржувати ненадання інформації.

Користувач Сергій Євенко звернувся до комунального підприємства з наступними запитаннями:

1. Хто на сьогодні, згідно із Законами України та іншими нормативними документами, обслуговує внутрішньоквартирні радіатори (батареї) системи опалення?

2. Прошу надати вичерпну інформацію стосовно законного порядку заміни старих радіаторів (що були встановлені ще при будівництві будинку у 197х році) на сучасні.

3. Чи надає комунальне підприємство ХТМ послуги з заміни старих радіаторів на нові?

 Підприємство не надало відповіді, і користувач звернувся по юридичну консультацію до ГО «Платформа прав людини».

Адвокат Ігор Федоренко зазначає: підприємство не є розпорядником інформації, а запит, по суті є зверненням, тож підстав для оскарження користувач не має.

«По першому та другому питаннях ви фактично просите надати юридично обґрунтовану відповідь з посиланням на закони України та інші нормативні документи стосовно обслуговування та заміни внутрішньоквартирних приладів опалення. Чи відповідає такий запит Закону України «Про доступ до публічної інформації»? Визначення поняття публічної інформації наведене в частині першій статті 1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» – це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Інформація повинна бути «відображена та задокументована», а ви просите створити для вас роз'яснення, що розпорядник не зобов’язаний робити», – пояснює Ігор Федоренко, чому запитання запиту по суті є зверненням.

Також адвокат і роз’яснює, що комунальне підприємство в даному випадку не можна вважати розпорядником і ось чому.

Перелік розпорядників інформації для цілей Закону України «Про доступ до публічної інформації» наведено в статті 13 цього Закону, серед яких є:

- юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, – стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;

- суб'єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, – стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.

«Комунальне підприємство «Харківські теплові мережі» займає монопольне (домінуюче) становище на ринку транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами. Відповідно розпорядником публічної інформації КП «Харківські теплові мережі» є стосовно інформації щодо умов постачання та цін саме на цей вид діяльності - теплопостачання. Це сфера діяльності з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії споживачам, яка в подальшому забезпечує послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води. Запитання користувача стосуються обслуговування та заміни опалювальних приладів, які знаходяться в квартирах споживачів. Хоча діяльність з технічного обслуговування та ремонту внутрішньобудинкових мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання є в переліку видів діяльності підприємства, але КП «Харківські теплові мережі» не займає домінуючого (монопольного) положення в цій сфері. Немає монопольного становища – не  є розпорядником  інформації про цю діяльність та не має обов’язку надавати відповідь на запити відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації», – пояснює Ігор Федоренко.

Також адвокат додає, що ч. 5 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» зобов’язує комунальні підприємством надавати на запити публічну інформацію щодо розпорядження комунальним майном, зокрема, інформація про використання коштів, розподіл доходів від надання послуг (продукції, товарів), виплати заробітної плати працівникам, використання вкладів та дотацій з бюджетів, інші витрати, та прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно. У цьому контексті така інформація є суспільно необхідною, а комунальні підприємства є її розпорядниками відповідно до пункту 4 частини другої статті 13 Закону про доступ. Жодне із запитань  даного запиту не стосується розпорядження комунальним майном або використання бюджетних коштів.

Таким чином, підстав для оскарження дій КП «Харківські тепломережі» немає, підсумовує адвокат.

Юридична допомога надається в рамках проєкту Посилення громадянської журналістики в Україні, що реалізується за фінансової підтримки United Nations Democracy Fund (UNDEF)

 

 «Доступ до правди»