Які норми регламентують використання шлаків для будівництва доріг – відповідь на запит

3 Вересня 2021 09:33

Дороги Маріуполя засиплють начебто безкоштовним шлаком, наданим підприємством «Метінвест». При цьому керуються документами та нормами, які не регламентують умови використання потенційно токсичних і небезпечних шлаків для публічних доріг.

Цю інформацію отримав журналіст Олег Руденко у відповідь на запит до Маріупольської міської ради для видання Hubs.

Журналіста зацікавила інформація видання Mrpl.city про те, що у червні 2021 року меткомбінат «Азовсталь» (групи «Метінвест») виділив 20 тис. т шлаку для благоустрою доріг в садівничих товариствах Маріуполя. Підприємство навіть профінансувало доставку шлаку (1,8 млн грн). А всього місцевим громадам Донецької області меткомбінати «Метінвесту» передали понад 600 тис. т шлакової продукції для будівництва доріг (період не вказаний).

А з огляду на те, що необроблений доменний шлак – екологічно небезпечний, журналіст вирішив поцікавитись: якими стандартами керуються при укладенні доріг шлаком.

Однак міська рада у відповіді послалась на ті норми, які регулюють тільки економічні (кошторисні) та нормативні розрахунки і не можуть обґрунтовувати допустимість й правомірність використання шлаків у дорожньому будівництві.

«Більше того, ДСТУ, на який посилаються у відповіді, взагалі не має відношення до дорожнього будівництва. У населених пунктах шлаки можна використовувати, по-перше, для поверхневої обробки дорожнього покриття (тут можна задіяти тільки вже оброблені шлаки, а не відвальні). По-друге, для термінового ремонту невеликих вибоїн тощо у вигляді гранульованого (тобто знову ж таки підготовленого) шлаку у складі бетонних сумішей», –  зазначає Олег Руденко.

Олег Руденко додає, що доменні шлаки – це екологічно небезпечні відходи, що виникають при виробництві чорних металів. Низка оксидів, які утворюються у шлаках створюють загрозу для навколишнього середовища. Проблема полягає у тому, що в Україні поширена практика, коли активні та необроблені шлаки, що можуть бути потенційно небезпечні з огляду на їх хімічний склад, з відвалів просто вивозяться і закатуються в дороги. Тобто якщо до використання шлаків у дорогах відходи лежали локально, то після відвантаження на дорожні потреби, відходи можуть нанести удар по екології вже за межами свого первісного накопичення.

 

«Доступ до правди»