«Як ви посміли не прийти, щоб отримати відповідь на запит»

9 Липня 2021 09:16

Спеціаліст департаменту охорони здоров’я Вінницької ОДА насварив запитувачку, що та «не прийшла ознайомитись з документами у визначений час». 

Юлія Грига подала запит до департаменту охорони здоров’я та реабілітації Вінницької ОДА щодо проекту Світового банку в регіоні, який стосується охорони здоров’я. Вона запитувала документ, «на підставі якого було продовжено виконання проекту Світового банку «Складова розвитку охорони здоров’я Вінницької області, направлена на покращення медичної допомоги хворим з серцево-судинними захворюваннями» в 2021 році, кількість консультантів проекту та копії угод, укладених з ними та актив виконаних робіт цими консультантами.

При цьому запитувачка просила повідомити час і місце, де можна буде ознайомитись із запитуваною інформацією, бо хотіла сфотографувати документи самостійно.

Її вимога – цілком в межах закону, коментує адвокатеса і партнерка ГО «Платформа прав людини» Людмила Опришко.

«Закон України «Про доступ до публічної інформації» надає запитувачам право не лише отримувати публічну інформацію на запити, але й самостійно знайомитись із відповідними документами, що містять публічну інформацію, безпосередньо у приміщенні розпорядника. При цьому запитувачі мають право робити необхідні виписки з документів, фотографувати їх, копіювати, сканувати тощо. Для реалізації цього права розпорядник зобов’язаний створити спеціальні місця для роботи запитувача з документами. Про це прямо говорить пункт 4 частини 1 статті 14 згаданого закону. Вочевидь, в нашій ситуації заявниця мала намір скористатись саме цим правом і самостійно ознайомитись із необхідними документами, зробивши з них копії», –  коментує Людмила Опришко.

Однак головний спеціаліст департаменту охорони здоров’я і реабілітації Вінницької ОДА Володимир Федик прислав запитувачці листа, в якому вказав точні час і місце зустрічі: «11.00, кабінет 201, 6 липня 2021 року».

У вказаний час запитувачці прийти за інформацією не вдалось, бо вона мала інші плани (була записана до лікаря), а об 11.10 Володимир Федик подзвонив і насварив запитувачку за те, що вона не з'явилася.

«Закон України «Про доступ до публічної інформації» не може перетворюватись на інструкцію і регулювати найменші деталі і регулювати саму процедуру ознайомлення із запитуваною інформацією самостійно запитувачем. Разом з тим, варто зауважити, що розпорядник зобов’язаний законом забезпечити реалізацію права запитувача на доступ до інформації в той законний спосіб, про який просить запитувач. Це покладає на нього обов’язок надання реального доступу до інформації, а не створення ілюзії виконання цього обов’язку. Відповідно, розпорядник повинен не тільки визначити спеціальні місця для роботи запитувача з документами, але й встановити відповідний графік ознайомлення з документами, оприлюднивши його. Якщо такого графіку немає, то розпорядник повинен узгодити день та час ознайомлення із запитувачем, адже у кожного з нас є свої плани, які не завжди можна змінити. Тому безальтернативне визначення розпорядником дати та часу для ознайомлення з публічною інформацією, які є незручним для запитувача, фактично може означати відмову запитувачу в реалізації його права на отримання публічної інформації за місцезнаходженням розпорядника», –  каже Людмила Опришко.

 

«Доступ до правди»