Силові відомства не можна звільняти від звіту за публічні кошти (роз’яснення + заява)

4 Листопада 2015 14:53

4 листопада низка громадських організацій опублікувала спільну заяву щодо законопроекту про внесення змін до Закону України «Про відкритість використання публічних коштів (щодо гарантування інформаційної безпеки)» (н.д. Іван Вінник та Вадим Кривенко), яким пропонується звільнити низку державних органів зі сфери безпеки і оборони (МВС, СБУ, Міноборони, РНБО та ін.) на час «особливого періоду» від обов’язку публікувати на спеціальному порталі інформацію про використання бюджетних коштів. 

В заяві юристи й експерти третього сектору дали правову оцінку законопроектові, наголосивши, що силові відомства і так мають можливість не публікувати окремі види транзакцій на єдиному порталі публічних коштів, обмеживши їх грифами «цілком таємно», «таємно», «для службового користування», а загальна заборона на оприлюднення всієї інформації окремими відомствами, як пропонується в проекті, не є допустимою та пропорційною в демократичному суспільстві. Попри нібито захист відомостей, що стосуються витрат на проведення антитерористичної операції та відсічі агресорові на кордоні, закриття усієї інформації щодо використання публічних коштів створить низку корупційних ризиків у силових відомствах та сприятиме множенню корупційних схем.

«Доступ до правди» публікує текст заяви повністю:

 

Заява громадських організацій щодо законопроекту № 3302

«Про внесення змін до Закону України «Про відкритість використання публічних коштів (щодо гарантування інформаційної безпеки)» 

9 жовтня 2015 року у Верховній Раді України було зареєстровано законопроект про внесення змін до Закону України «Про відкритість використання публічних коштів (щодо гарантування інформаційної безпеки)» (н.д. Іван Вінник та Вадим Кривенко). Законопроектом пропонується звільнити низку державних органів зі сфери безпеки і оборони (МВС, СБУ, Міноборони, РНБО та ін.) на час «особливого періоду» від обов’язку публікувати на спеціальному порталі інформацію про використання бюджетних коштів. 

Ми усвідомлюємо важливість інформаційної безпеки держави в умовах агресії Російської Федерації і підтримуємо позицію, що оприлюднення окремих видів інформації може становити небезпеку національним інтересам України, проте змушені закликати народних депутатів не підтримувати проект у запропонованій редакції.

Прийняття Закону України «Про відкритість використання публічних коштів» стало важливим досягненням як держави, так і для громадянського суспільства. Завдяки запропонованим у ньому механізмам, суттєво підвищилися вимоги до підзвітності та відповідальності розпорядників бюджетів. Єдиний веб-портал використання публічних коштів доповнив інструментарій боротьби з корупцією та допомагає виявляти зловживання у надзвичайно вразливій до корупції сфері витрачання бюджетних коштів. 

Відповідно до затвердженого Кабінетом Міністрів України «Порядку оприлюднення на єдиному веб-порталі використання публічних коштів інформації про платіжні трансакції на єдиному казначейському рахунку на порталі» не підлягає оприлюдненню інформація про трансакції, пов’язані з видатками, які проводяться під грифом «цілком таємно», «таємно», «для службового користування», та трансакції, утворених відповідно до закону військових формувань, правоохоронних органів щодо забезпечення обороноздатності країни в особливий період або під час проведення антитерористичної операції. Слід зазначити, що визначення таких трансакцій здійснюється відповідним розпорядником бюджетних коштів. 

Таким чином, всі силові відомства уже мають можливість не публікувати окремі види транзакцій на єдиному порталі публічних коштів

Загальна ж заборона на оприлюднення всієї інформації окремими відомствами, як пропонується в проекті, не є допустимою та пропорційною в демократичному суспільстві. Попри нібито захист відомостей, що стосуються витрат на проведення антитерористичної операції та відсічі агресорові на кордоні, закриття усієї інформації щодо використання публічних коштів створить низку корупційних ризиків у силових відомствах та сприятиме множенню корупційних схем, що незмінно існують протягом багатьох років.

Крім того, невизначеною є норма щодо «особливого періоду», протягом якого інформація може не подаватися для оприлюднення. Попри згадування, що цей «особливий період» обумовлюється агресією Російської Федерації, немає впевненості у тому, що ця категорія не буде розширена подальшими змінами до законодавства. 

У зв’язку з цим, ми закликаємо Верховну Раду України та її профільні комітети направити законопроект на доопрацювання та наголошуємо, що обмеження свободи інформації, навіть задля захисту національної безпеки, не може суперечити принципам законності, пропорційності та публічному інтересу щодо викриття корупції. 

Заяву підтримали громадські організації та коаліції:

 

Інститут масової інформації

Інститут Медіа Права

Інститут розвитку регіональної преси

Інтерньюз -Україна

Центр політичних студій та аналітики

Центр UA

Група "Медіа реформа" Реанімаційного пакету реформ 

 

Група "Публічні фінанси" Реанімаційного пакету реформ