Прибудинкова територія: Як запобігти незаконній забудові?

17 Березня 2020 09:40

Для того, щоб вести боротьбу з незаконною забудовою прибудинкової території навколо багатоквартиного будинку, потрібно зібрати низку важливих документів. Про це йшла мова під час вебінару «Доступ до забудов: що таке публічна інформація про будівництво, як її отримати?»

Олександра Ромашко з Дніпра поцікавилася, які права мають мешканці житлового будинку щодо прибудинкової території, розповівши про ситуацію, в яку вона потрапила через дії недобросовісних забудовників.

«З одного боку нашого будинку в 2015 року було прибрано частину зеленої зони за допомогою бульдозеру під виглядом аварійних робіт на теплотрасі. Зараз там знаходиться платна нелегальна автостоянка. Ми зверталися до райради та до міліції, але відповіді не було. На цій же зоні стоїть кіоск із очищеною водою. Туди приїздять автівки, перекриваючи вихід із під‘їзду. З іншого боку будинку зараз зводять МАФ (знову на зеленій зоні). А з внутрішньої сторони двору розширила свою територію платна офіційна парковка, захопивши нашу пішохідну зону», – розповіла Олександра Ромашко.

Медіа-юристка громадської організації «Центр демократії та верховенства права» Христина Буртник порадила, з отримання яких документів варто розпочати боротьбу за прибудинкову територію:

«На законодавчому рівні не визначено конкретні норми земельних ділянок, які мають відводитись під прибудинкову територію (є думка, що це цілком виправдано, адже конфігурація уже побудованих будинків різна, а також що потреби в такій території будуть відрізнятись залежно від багатьох критеріїв). Немає також і прямої заборони зменшувати уже існуючу прибудинкову територію.

Відповідно до Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій – це територія навколо багатоквартирного будинку, визначена актом на право власності чи користування земельною ділянкою і призначена для обслуговування багатоквартирного будинку.

Іншими словами, така земельна ділянка є або у власності, або на праві користування власників квартир у будинку. І саме вони можуть вирішувати, як використовувати ділянку.

Будівництво нових будинків на таких ділянках є незаконним, адже ще до початку будівництва забудовник повинен отримати конкретну ділянку. Втім ситуація набагато складніша, якщо ми говоримо про розміщення тимчасових споруд. Навіть Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності не передбачено обов’язку отримувати згоду чи дозвіл власників земельної ділянки, на якій планують розміщувати такі споруди. Тим не менше, це не відміняє того факту, що користування земельною ділянкою повинно здійснюватися на законних підставах – за згодою власників.

Відповідно до статті 34 Закону «Про благоустрій населених пунктів» органи місцевого самоврядування повинні розробити правила благоустрою свого населеного пункту (якщо вони цього не зробили, то застосовуються Типові правил благоустрою території населеного пункту, затверджені Мінрегіонбудом). Ці правила повинні включати вимоги до утримання зелених насаджень на об'єктах благоустрою, порядок розміщення малих архітектурних форм та ін.

Отже, щоб розібратись із законністю розміщення тимчасових споруд у даному випадку слід звернутись із запитом, вимагаючи надати:

  • документ (нормативно правовий акт), який регулює розміщення тимчасових споруд (або малих архітектурних форм) для зайняття підприємницькою діяльністю у конкретному населеному пункті – запит до органу місцевого самоврядування
  • інформацію щодо того, чи видавався дозвіл на розміщення МАФ суб'єкту підприємницької діяльності (такий документ міг видаватись відповідно до Типових правил розміщення малих архітектурних форм для здійснення підприємницької діяльності, які уже втратили чинність) – запит до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради. Варто вказати адресу розміщення цієї споруди, а також запитати на підставі яких документів було видано дозвіл
  • запитати, чи видавався паспорт прив’язки (замовник, який має намір встановити вказану вище тимчасову споруду, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою. Паспорт прив’язки, який є підставою для розміщення споруди, оформлюється органом з питань містобудування та архітектури)
  • дізнатися, коли і ким надавався дозвіл на розміщення автомобільної стоянки поруч будинку, а також документ, який регулює правила розміщення автостоянок у відповідному населеному пункті – запит до органу місцевого самоврядування

Щоб дізнатися більше, ви можете проглянути вебінари про доступ до забудов на Youtube каналі «Платформи прав людини».

«Доступ до правди»