Омбудсман відкрив провадження проти заснованого Мін’юстом підприємства, що розробило сервіс «Онлайн-будинок юстиції»

11 серпня 2017 11:03

41_main_ukr

Уповноважений Верховної Ради з прав людини відкрив провадження у справі проти державного підприємства «Національні інформаційні системи», що підпорядковується Міністерству юстиції України, за ненадання інформації на запит. Про це йдеться у листі від Представника Уповноваженого з питань дотримання права на інформацію та представництва в Конституційному Суді України Ірини Кушнір.

«Доступ до правди» писав про те, що запитувачка просила надати інформацію про обсяг коштів, які були залучені для створення сервісу «Онлайн-будинок юстиції»,  штатний розпис відділу, який працює із сайтом, кількість людей, які скористалися сервісом «Реєстрація фізичної особи-підприємця» з 01.03.2017 по 20.03.2017 на сайті «Онлайн-будинку юстиції» та назвати відповідальну особу за технічне обслуговування сайту.

Запит був надісланий до Міністерства юстиції України, звідки його перенаправили до ДП «Національні інформаційні системи».

У відповіді розпорядник посилається на ст. 13 ЗУ «Про доступ до публічної інформації» та наголошує, що не є органом державної влади та не здійснює будь-яких управлінських функцій, натомість є суб’єктом господарювання і зобов’язаний надавати інформацію лише про умови постачання товарів, послуг та цін.

Нагадаємо, сайт «Онлайн-будинок юстиції» – це єдиний онлайн-майданчик для надання послуг населенню щодо реєстрації, доступу до реєстрів та інших послуг Міністерства юстиції України. Сайт обслуговує ДП «Національні інформаційні системи».

Ситуацію коментував медіа-юрист ГО «Платформа прав людини» Олександр Бурмагін:

«Уже можна назвати класичною цю формальну позицію розпорядників – державних та комунальних підприємств, які не бажають за запитами надавати інформацію про свою фінансово-господарську діяльність.

Ця позиція є протиправною, про що свідчить, як судова практика в конкретних справах так і роз’яснення з Постанови Пленуму ВАСУ від 29.09.2016 р.№10 «Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації».

Контраргументи дуже прості. Державні, комунальні підприємства в переважній більшості на 100% належать державі, відповідній громаді. Отже, все їх майно, включаючи гроші, рухоме, нерухоме майно, будь-які операції з ними - охоплюється ч.5 ст.6 Закону України «Про доступ до публічної інформації». Остання говорить наступне: «Не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно».

 Закріплення на рівні Закону гарантій відкритості доводить, що ця інформація є суспільно-значимою, і, особи, які нею володіють вважаються розпорядниками на підставі п.4 ч.2 ст.13 Закону України «Про доступ до публічної інформації». Відповідно, і мають всі обов’язки щодо надання її на запити фізичних та юридичних осіб».

 «Доступ до правди»