Омбудсман просить Кабмін врегулювати ціну на сканування публічної інформації

19 Березня 2018 10:17

Валерія Лутковська, перебуваючи на посаді Уповноваженої Верховної Ради з прав людини, надіслала офіційного листа прем’єр-міністру України Володимиру Гройсману, з проханням внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України № 740, якими врегулювати розмір граничних витрат на сканування документів, що надаються електронною поштою у відповідь на інформаційний запит.

«Застосування розрахунку витрат, створеного розпорядником інформації на підставі постанови, для сканування документів є неправомірним, оскільки встановлені постановою граничні норми витрат включають витрати на папір та ксерокопіювання, які відсутні при скануванні документів. З іншого боку відсутність регламентації граничних витрат на сканування документів призводить до необхідності розпорядникам інформації надавати скановані документи безкоштовно.  Це, в свою чергу, уможливлює зловживання правом на доступ до публічної інформації та, інколи, блокування роботи державного органу шляхом надсилання великої кількості запитів з вимогою надати безкоштовно скановані документи, що, наприклад,  налічують більше 2 тис. аркушів», - ідеться в листі.    

Також вона звертає увагу прем’єра на те, що тарифи, встановлені на ксерокопіювання документів та їх друк є прив’язаними до мінімальної заробітної плати, розмір якої торік змінився, і тепер мінімальна зарплатня становить удвічі більше суму – 3723 грн.

«Таким чином, вбачається, що вартість копіювання або друку однієї сторінки формату А4 не може перевищувати 3,72 грн.; формату А3 – 7,44 грн.; будь-якого формату, якщо в документах поряд з відкритою інформацією міститься інформація з обмеженим доступом, що потребує її відокремлення, – від 11,16 грн. до 18,60 грн», - пише Омбудсман і зазначає необхідність перейти до економічно обґрунтованих тарифів.

Лист підписано 15 березня 2018 року. В той же день Верховна Рада призначила на посаду Уповноваженого з прав людини в Україні народну депутатку від "Народного фронту" Людмилу Денісову.

Пропонуємо ознайомитися з текстом листа повністю:

 

 

 

Прем’єр-міністру України

Гройсману В.Б.

 

 

Шановний Володимире Борисовичу!

 

Аналіз практики виконання повноважень у сфері здійснення парламентського контролю за дотриманням права на доступ до публічної інформації засвідчив існування необхідності внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2011 р. № 740 «Про затвердження граничних норм витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію».

Закон України «Про доступ до публічної інформації» (далі – Закон) передбачає, що у разі якщо задоволення запиту на інформацію передбачає виготовлення копій документів обсягом більш як 10 сторінок, запитувач зобов'язаний відшкодувати фактичні витрати на копіювання та друк (частина друга статті 21 Закону).

Положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2011 р. № 740 «Про затвердження граничних норм витрат на копіювання або друк документів, що надаються за запитом на інформацію» (далі - постанова) відповідно до Закону встановлюються граничні норми витрат за копіювання або друк копій документів.

Кожен розпорядник інформації визначається вартість витрат на копіювання і друк в межах граничних норм, встановлених вказаною постановою.

Однак, системний аналіз положень статей 19 та 14 Закону свідчить, що запитувач має право вимагати надання копій документів на електронну пошту, тобто сканованих копій.

У цьому зв’язку постійно виникає питання щодо права розпорядника інформації вимагати від запитувача оплати фактичних витрат, які він несе при здійсненні сканування документів з метою задоволення запиту.

Застосування розрахунку витрат, створеного розпорядником інформації на підставі постанови, для сканування документів є неправомірним, оскільки встановлені постановою граничні норми витрат включають витрати на папір та ксерокопіювання, які відсутні при скануванні документів. З іншого боку відсутність регламентації граничних витрат на сканування документів призводить до необхідності розпорядникам інформації надавати скановані документи безкоштовно.  Це, в свою чергу, уможливлює зловживання правом на доступ до публічної інформації та, інколи, блокування роботи державного органу шляхом надсилання великої кількості запитів з вимогою надати безкоштовно скановані документи, що, наприклад,  налічують більше 2тис. аркушів.    

Крім того, за останній час збільшилась кількість скарг на виставлення необґрунтовано завищених рахунків на відшкодування витрат за надання ксерокопій документів відповідно до Закону.

Так, аналіз практики затвердження розпорядниками інформації власних розрахунків на відшкодування витрат за копіювання документів свідчить, що такі розрахунки встановлюються в розмірі максимальних норм, встановлених постановою, які встановлюються у відповідних відсотках по відношенню до розміру мінімальної заробітної плати за виготовлення однієї сторінки на дату копіювання та друку документів.

Статтею 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» встановлено розмір мінімальної заробітної плати на 2018 рік – 3723 грн.

Таким чином, вбачається, що вартість копіювання або друку однієї сторінки формату А4 не може перевищувати 3,72 грн.; формату А3 – 7,44 грн.; будь-якого формату, якщо в документах поряд з відкритою інформацією міститься інформація з обмеженим доступом, що потребує її відокремлення, – від 11,16 грн. до 18,60 грн.

У зв’язку з цим вбачається, що станом на 2018 рік встановлені постановою Кабінету Міністрів України розміри граничних норм витрат на копіювання документів є необґрунтованими, оскільки очевидно, що фактичні витрати, які несе розпорядник на виготовлення копії однієї сторінки, є меншими. Відповідно, це призводить до накладення на запитувача надмірних фінансових витрат, що призводить до необґрунтованого обмеження права на доступ до публічної інформації.

З огляду на вказане прошу вжити заходів для внесення змін до вказаної постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2011 р. № 740 щодо врегулювання питання розміру граничних витрат на сканування документів, що надаються електронною поштою у відповідь на інформаційний запит, а також встановлення економічно обґрунтованих розмірів граничних витрат на ксерокопіювання документів та їх друк.

 

З повагою

 

          В.В. Лутковська