Користувач Дмитро звернув увагу на те, що Національний банк України приймає запити через розроблену форму зворотного зв’язку на своєму сайті і вимагає е-підпису для запитів. Він поцікавився законністю цього в НБУ, в представника Омбудсмена, та у медіаюриста.
НБУ запевнив, що працює виключно в правовому полі і не порушує закон про доступ, що повторив у відповіді Офісу Омбудсмена. Більше того, представник Омбудсмена з інформаційних прав Юлія Деркаченко у листуванні з користувачем підтвердила, що «по скарзі вжито всіх можливих заходів в межах Повноважень Уповноваженого. У разі незгоди з наданою відповіддю користувач вправі оскаржити її у порядку, визначеному статтею 16 Закону України «Про звернення громадян».
Адвокат, медіаюрист ГО «Плафторма прав людини» Євген Воробйов створеджує, що порушення з боку НБУ таки є.
«Ч. 3 ст. 19 Закону України «Про доступ до публічної інформації» передбачено, що запит на інформацію може бути індивідуальним або колективним. Запити можуть подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача.
Відповідно до ч. 5 статті 19 Закону України «Про доступ до публічної інформації» запит на інформацію має містити, зокрема, підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.
Виходячи з вищенаведених положень, подання запиту через веб-сайт розпорядника відноситься до іншої форми подання запиту, ніяк не письмова форма. За таких обставин вимагати підпису на запиті є незаконним, що фактично є безпідставною відмовою у задоволенні запиту на інформацію», - каже Євген Воробйов.
Додає юрист і кілька аргументів щодо використання е-підпису.
Мовляв, ст. 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг», електронний підпис може використовуватися для ідентифікації автора електронного документа. Втім, ця вимога не є обов’язковою, бо вживається слово «може». Крім того, електронний підпис має лише одну мету – ідентифікацію автора документа. Але ці вимоги не є обов’язковими для запитів.
Відповідно до пункту 2 «Прикінцевих положень» Закону України «Про доступ до публічної інформації» до приведення законодавства України у відповідність із цим законом акти законодавства України застосовуються в частині, що не суперечить цьому закону.
Оскільки Закон України «Про електронні документи та електронний документообіг» прийнято раніше, а саме 22.05.2003 р. (28.12.2003 р. він набув чинності), цей закон повинен застосовуватись лише в частині, що не суперечить Закону України «Про доступ до публічної інформації».
За таких умов Закон України «Про доступ до публічної інформації» у питаннях оформлення та подання запитів має вищу юридичну силу порівняно з усіма іншими нормативно-правовими актами як спеціальний закон по відношенню до загальних. З огляду на це відмова у наданні інформації у зв’язку з відсутністю електронного підпису на запиті, направленому в електронній формі, є незаконною.
«Доступ до правди»