Чи буде їздити електричка?

13 Грудня 2021 16:25

Департамент приміських пасажирських перевезень АТ «Укрзалізниця» дав відповідь на запит «Володимирецького вісника» щодо діяльності вузькоколійки Антонівка-Зарічне, так званий Поліський трамвай.

Що цікаво: один запит дав відповідь на дві теми – чи будуть приміські залізничні перевезення і чи збережеться унікальний транспортний феномен з туристичним потенціалом – вузькоколійка.

З 18 березня 2020 року рух на приміському маршруті вузької колії «Антонівка-Зарічне» на Рівненщині зупинили через карантин. І це проблема передусім для місцевих жителів, для яких електрички були зручним транспортом, аби доїхати до райцентру або сусіднього населеного пункту. Інша – не менш вагома проблема: вузькоколійна залізниця – це туристично привабливий об’єкт, таких в Україні збереглось небагато. І саме ця ділянка вузької колії приваблювала туристів, в тому числі з-за кордону. Саме завдяки внутрішньому та зовнішньому туризму через «Поліський трамвай» в регіон приходили гроші, інвестиції, мали робочі місця та джерела заробітків місцеві мешканці. Тож зупинка руху на цій ділянці стала справді великою проблемою для місцевих мешканців, турфірм, та й потенційних туристів.

На запитання журналістів «Володимирецького вісника» про ситуацію з рухом на вузькій колії в Департаменті приміських пасажирських перевезень АТ «Укрзалізниця» від 12.11.2021 року відповіли наступне:

«…З 18.03.2020 рух приміських поїздів було призупинено. Зважаючи на вимоги та особливості роботи в умовах карантинних обмежень, що потребують посиленого контролю за дотриманням санітарно-епідемічних норм, регіональна філія «Львівська залізниця» (далі – Філія) поступово відновлює рух приміських поїздів у регіонах. При цьому магістраль першочергово забезпечує можливість доїзду пасажирів на роботу, навчання, у справах та зворотно до обласних центрів та інших великих міст.

Можливість повноцінного відновлення приміського руху, в тому числі на вузькоколійній дільниці Антонівка – Зарічне, буде розглядатися після завершення карантинних обмежень, з урахуванням матеріально-технічних можливостей філії.

Сума експлуатаційних витрат Філії, пов’язаних із організацією пасажирського руху на вузькоколійній дільниці Антонівка – Зарічне, у 2019 році сягнула 22 млн. 741 тис. грн., а доходи магістралі від цієї роботи склали заледве 258 тис. грн. Отже, за рік експлуатації цієї дільниці Філія зазнала збитків на суму майже 22 млн. 500 тис. грн. До березня 2018 року електрожезлова система і системи зв’язку повноцінно діяли на всій протяжності дільниці, проте неодноразові крадіжки матеріалів фактично вивели з ладу понад 50 км повітряної лінії зв’язку.

Сьогодні на території України база для ремонту необхідних вузлів, агрегатів і запчастини для цього рухомого складу відсутні. Термінової заміни потребують понад 40% дерев’яних шпал та понад 50% стрілочних переводів.

Зазначимо, що кошти, які можна скерувати на придбання нового або ремонт наявного рухомого складу та інфраструктури, Філія змушена витрачати на сплату земельного податку. Наприклад, у місцеві бюджети сільських та селищних рад населених пунктів, що розташовані вздовж вузькоколійки Антонівка – Зарічне, в 2019 році Філія сплатила сукупно майже 440 тис. грн. податку на землю, близько 353 тис. грн. земельного податку нараховано у 2020 році.

Філія впродовж кількох попередніх років неодноразово намагалася налагодити діалог та конструктивну співпрацю з усіма зацікавленими сторонами, зокрема органами місцевого самоврядування різних рівнів, з метою вирішення проблеми подальшого функціонування вузькоколійної дільниці Антонівка – Зарічне.

Зокрема в листуванні з органами місцевого самоврядування Філія пропонувала визначити шляхи подальшої експлуатації дільниці та джерела фінансування її діяльності. Серед варіантів – передача на баланс органів місцевої влади, впровадження механізму відшкодування збитків, ініціювання залучення комерційних структур для реалізації альтернативних інвестиційних проектів, впровадження яких враховувало б інтереси всіх сторін тощо.

Проте жодних предметних домовленостей щодо її подальшої експлуатації поки що досягти не вдалося».

Якщо перекласти лист з бюрократичної, то зміст його вбачається таким: все погано, грошей нема, борги за пільговиків, і взагалі ця ділянка не в пріоритеті, хочете рішення – шукайте порозуміння з владою і домовляйтесь.

При цьому «Укрзалізниця» вже ухвалила наказ Львівської залізниці від 30.08.2021 за №523/од «Про введення в дію рішень науково-технічної ради регіональної філії «Львівська залізниця» від 25 серпня 2021 року», в якому прописала скорочення працівників на цій ділянці. Тобто машиністи, начальники та чергові станцій Антонівка, Володимирець, Біла, Зарічне, обхідники колій, провідниці перейдуть на інші ділянки або звільняться. Залишаються лише сторожі.

***

Ми розповіли вам цю історію, щоб і ви написали запит до Укрзалізниці і запитали про приміські перевезення. Що там відбувається? Чи будуть ходити електрички? Чи не «обріжуть» гілку перевезень до важливих туристичних об’єктів?

Укрзалізниця завжди каже про збитковість цього виду транспорту, але не забуваймо, що він має соціальну місію. Впливайте, на місцеву владу, щоб вона дотувала цей транспорт.   

«Доступ до правди»