Як активісти спонукають Яришівську громаду викладати інформацію на сайті

9 Лютого 2022 16:29

 

Ми невелика регіональна громадська організація ГО «Автомайдан «Вінниччина», але з досить таки великим досвідом і знаннями у сфері доступу до публічної інформації. Зареєструвались ще у 2014 році. Два роки тому ми вирішили, що недостатньо самим розумітись на нормах закону про доступ до публічної інформації, але дуже важливо допомагати в цьому активістам-початківцям в невеликих громадах.

Так ми познайомились з активістами у Яришівській територіальній громаді, що недалеко від Могилів-Подільського.

Тамтешній сільський голова Олександр Кухарчук має чималий досвід у місцевому самоврядуванні, до останнього обрання головою тергромади працював сільським головою у селі Юрківці. Проте, попри свій досвід, норми чинного закону щодо доступу пан голова просто ігнорує.

На офіційному сайті Яришівської ТГ не публікуються ані проекти рішень, ані самі рішення, ані розпорядження сільського голови.

Активісти звернулись до нас за порадою, оскільки через карантинні обмеження їх на сесійні засідання не допускають, та й самі засідання закриті: що на них відбувається, дізнатися неможливо, жодних протоколів засідань не публікується, сторінки у соціальних мережах мовчать.

Фактично, громада не має можливості дізнатись про діяльність ради. На запит, чому на сайті ради не опубліковано рішень сесій, протоколів сесій та засідань постійних комісій, протоколів засідань виконавчого комітету активісти отримали відповідь, що рада не виконує закон, бо «штатним розписом не передбачено посади адміністратора сайту». Хоча свій же штатний розпис затверджує сама рада.

Якщо говорити про практику, то часто в місцевих радах немає окремої посади адміністратора не існує, проте це не звільняє ради від виконання закону – у таких випадках обов’язки з оприлюднення інформації виконує хтось з інших фахівців.

Схоже, така ситуація була й у Яришівській ТГ, адже в одній із відповідей на запит пан голова відписав, що обов’язки з опублікування інформації на сайті покладено на Оксану Кухарчук, яка працює у тій же сільраді головним спеціалістом з бухгалтерського обліку.

Далі ще цікавіше. В останній відповіді на запит активістів сільський голова Олександр Кухарчук застеріг активістів від послуговування сайтом громади як джерелом інформації, оскільки розробники сайту – тобто не сільська рада, яка його наповнює, а та підрядна організація, яка займалася його виготовленням, «не можуть гарантувати захищеності сторінок»

Це приблизно те саме, що перекладати відповідальність за дотримання правил дорожнього руху з водія на виробників автомобіля.

Ми розуміємо, що пана голову могли ввести в оману, тому розпитали юриста щодо того, яку саме інформацію мають викладати місцеві ради на своїх сайтах і яка відповідальність передбачена в законі, якщо цього не робити.

 

На наші запитання відповідає Олег Тимощук, юрист Центру демократії та верховенства права:

 

«Частина відповідей на ці питання лежить в площині Конституції України, відповідно до якої народ здійснює владу як безпосередньо, так і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Місцеве самоврядування це фактично право жителів села, селища чи міста самостійно вирішувати питання місцевого значення, або наділяти таким правом представницькі органи – місцеві ради.

 

 

І, незважаючи на певну матеріальну та організаційну самостійність органів місцевого самоврядування, – вони зобов’язані діяти, дотримуючись принципів гласності, підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами, як цього вимагає чинне законодавство.

 

Візьмемо до прикладу Закон України «Про доступ до публічної інформації» - до обов’язку розпорядників публічної інформації (а це в тому числі і ОМС та створені ними підприємства) зокрема відноситься:

       оприлюднення інформації (про організаційну структуру, місію, функції, повноваження, основні завдання, напрями діяльності та фінансові ресурси, нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії, проекти рішень та багато іншого);

       систематичне ведення обліку документів, що знаходяться в їхньому володінні;

       створення спеціальних структурних підрозділів або призначення відповідальних осіб для забезпечення доступу запитувачів до інформації та оприлюднення інформації;

       надання та оприлюднення достовірної, точної та повної інформації, а також у разі потреби перевірка правильності та об’єктивності наданої інформації і оновлення оприлюдненої інформації.

 

Про це і синхронно зазначено у профільному закону «Про місцеве самоврядування в Україні», що сесії ради проводяться гласно, їх протоколи є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит, а результати поіменного голосування підлягають обов’язковому оприлюдненню та розміщенню на офіційному веб-сайті ради в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку, відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». 

Тож, резюмуючи, можна сказати, що органи місцевого самоврядування зобов’язані діяти в межах Конституції та законів України, виконуючи всю повноту повноважень, якою їх наділила територіальна громада та нести відповідальність за свою діяльність/бездіяльність перед юридичними і фізичними особами, особливо в частині дотримання прав, свобод і і законних інтересів громадян». 

 

Таїса Гайда, голова ГО «Автомайдан Вінниччина»