Блог// Історія про Хмельницьку поліцію у трьох запитах

12 травня 2016 12:55

%d0%bf%d0%be%d0%bb%d1%96%d1%86%d1%96%d1%8f

Атестація хмельницьких копів відбувалася за участю місцевої громадськості та київських ревізорів з МВС і Національної поліції. Згідно з результатами атестації у Хмельницькій області до лав нової поліції не потрапило 303 правоохоронця, тобто 14,6%. Крім того 133 поліцейських було понижено в посадах.

Отримати гарячу інформацію на етапі атестації про відсів працівників поліції практично не було можливим. Аргументи обласного Головного управління Національної поліції зводилися до тези: нас інспектує Київ, відповідно, у нього всі дані.

Однак і пізніше теж виявилося, що витребувати перелік поліцейських, звільнених за підсумками атестації, справа не з легких. Знадобилося майже два місяці очікувань і три запити.

Перший запит був направлений 12 березня. Я запитував через Міністерство внутрішніх справ України перелік посадових осіб Головного управління Національної поліції у Хмельницькій області з вказанням їхніх займаних посад, котрі не пройшли атестацію, а також просив вказати причину
їхнього звільнення з лав поліції за підсумками атестації.

Відповідь надіслав т.в.о. начальника обласної поліції Микола Семенишин. Генерал поліції здивував лаконічністю: «Інформуємо, що відповідно до статті 14 Закону України «Про захист персональних даних» поширення персональних даних передбачає дії щодо передачі відомостей про фізичну особу з баз персональних даних за згодою суб'єкта персональних даних. Враховуючи те, що згоди щодо надання дозволу на обробку персональних даних осіб, які звільнені зі служби в Національній поліції, відсутні, надати інформацію щодо їх результатів атестації не має правових підстав».

Проте якщо ховатися за захист персональних даних, то копії декларацій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру посадовців, нардепів чи суддів, для громадськості були б за сімома замками, бо там набагато більше «відомостей про фізичну особу», аніж у запитуваному атестаційному переліку.

Тож у другому запиті я звернув увагу розпорядника саме на порушення ч. 5 ст. 6 Закону «Про доступ до публічної інформації», у якій ідеться про те, що «…не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно».

Проте у відповіді на другий запит генерал зазначив, що «інформація щодо результатів атестації не підпадає під дію вищевказаної статті», а потім навів суперечливе трактування статті 7 Закону «Про доступ до публічної інформації», мовляв, інформація є конфіденційна, бо «звільнені з Національної поліції на даний час не є суб’єктами владних повноважень та не являються працівниками поліції, дія цього Закону на них не розповсюджується, а тому надати інформацію щодо результатів їх атестації немає правових підстав».

У третьому запиті щодо «атестаційного питання», який я складав з допомогою юристів Інституту медіаправа,  я детально розписав, що посадові особи Головного управління Національної поліції у
Хмельницькій області, в тому числі, які не пройшли атестацію, отримували зарплату за рахунок бюджету (бюджетні кошти), а отже, їхні прізвища, імена та по батькові є відкритими у доступі.

Відкритою є й інша інформація, що стосується здійснення ними посадових обов’язків, в тому числі, й причини звільнення вищевказаних осіб з лав поліції за підсумками атестації.

Окрім того, я наголосив, що інформація про осіб, які не пройшли атестацію становить суспільний інтерес (ч. 2 ст. 6 Закону «Про доступ», ст. 29 Закону «Про інформацію»). Адже реформування нової поліції, довіра до працівників цього органу є надзвичайно важливими для суспільства, про це пишуть ЗМІ, це цікавить громадськість.

Окремо я зауважив, що відмова у наданні інформації, що становить суспільний інтерес, є порушенням права, гарантованого законодавством. За такі дії розпорядника передбачена адміністративна відповідальність (ст. 212-3 Кодексу про адміністративні правопорушення).

Подіяло! Поліція з третього разу таки надала повний перелік працівників ГУ Національної поліції у Хмельницькій області, звільнених за результатами атестації.

Під час пленарного засідання сесії Хмельницької обласної ради 21 квітня т.в.о. начальника обласної поліції Микола Семенишин з трибуни заявив: “Сьогодні змінилося те, що поліція стала підзвітною громадянському суспільству”. Дуже хочеться цьому вірити…

Запит і відповідь повністю

Віталій Тараненко, журналіст, Хмельницький, для «Доступу правди».

Автор дякує юристам Центру демократії і верховенства права за консультації